Hogyan írjál profi marketing szöveget?

Biztos veled is előfordult már, hogy egy cikk vagy valamilyen szöveges tartalom annyira megfogott, hogy azt érezted, ez neked szól. Pontosan ez a célja a marketing szövegeknek, hogy izzadságszagú tukmálás nélkül keltsék fel az érdeklődést, és tereljenek valamilyen konverzió irányába.

Ebben a bejegyzésben segítek, hogy felismerd milyen struktúra mentén írhatsz te is ilyen szöveges tartalmakat, valamint mutatok pár szövegírási formulát, amelyek vonalvezetőként segíthetik a munkád. Ha még teljesen ismeretlen neked ez a terep, és nem vagy benne biztos, hogy foglalkoznod kell ezzel, akkor olvasd el ezt a bejegyzésünket: 6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned!

Fontos leszögeznem, hogy a szövegírás nem csak annyiból áll, hogy leülsz a gép elé, és elkezdesz írni valamit, ami az eszedbe jut. Minden folyamatot, ezt is meg kell előznie egy alapozásnak.

Hogyan kezdj bele?

Az alapozásban nincs semmilyen különleges dolog, egyszerűen csak tisztában kell lenned pár alapvető dologgal. Ha rendszeresen foglalkozol a vállalkozásod marketingjével, akkor ezek bizonyára nem lesznek újdonságok.

  • Határozd meg kinek akarsz írni!Nagyon fontos tisztában lenned a célközönségeddel, hogy az ő nyelvükön tudj kommunikálni. Gondolom, egy óvodában sem úgy mondanál mesét, hogy: “Az öreg király delegálta a sárkány legyőzésének feladatát a hercegnek, mert nem érezte magát kompetensnek a feladathoz.” Tehát egyértelműen próbáld meghatározni, hogy kinek fogsz írni, és akár képzelj el egy személyt magad előtt, akinek írod a bejegyzésed.
  • Ismerd meg a célközönséged szóhasználatát! – Ez kicsit hajaz az előző pontra, de fontos külön is kiemelni, hogy minél jobban az olvasó nyelvezetén tudsz megszólalni, annál jobban fog kötődni a bejegyzésedhez, valamint a vállalkozáshoz.
  • Keresd meg a célközönséged kihívásait! – A legjobban akkor tudsz rátapintani a lényegre, ha megtalálod az olvasó legnagyobb kihívását, és arra kínálsz megoldást a termékeddel vagy szolgáltatásoddal. A mi esetünkben például a legnagyobb kihívása az lehet az olvasónak, hogy szeretne profi céges blogot, vagy szeretne profi Facebook szövegeket írni, de nem tudja hogyan csinálja. Ez a blogbejegyzés pont erre a kihívásra kínál megoldást.
  • Ismerd fel a fájdalompontokat! – Ennél a pontnál nagyon sokan el szoktak csúszni. Ha a fájdalompontok hangsúlyozását túl erősen csinálod, akkor pont az ellenkező hatást éred el, mint amit szerettél volna. Ezeknél a hirdetéseknél, és marketing szövegeknél szokott azonnal villogni a piros lámpa az olvasó előtt, hogy “ők bizony el akarnak adni valamit”. Ez tipikus példa arra, hogy ne rohanj ajtóstul a házba. Neked egy fájdalompont lehet, hogy a konkurens cégek rendszeresen blogolnak, de neked egyszerűen nem megy. Vagy, hogy nagyon alacsony a hirdetéseid átkattintási aránya, és égeted a pénzt, mert nem tudod a célközönséged normális szövegekkel megfogni.
  • Találd ki a megfelelő témákat! – Erre számtalan lehetőséged van. Például, ha van ügyfélszolgálatod, akkor kérdezd meg az ügyfélszolgálatos kollégád, hogy mik a leggyakoribb kérdések, amiket feltesznek neki. Vagy készíthetsz egy kérdőívet, amiben megkérdezheted, hogy milyen témákban van szükségük segítségre, ehhez akár egy popup kampányt is készíthetsz a weboldaladra. Lépj be olyan Facebook csoportokba, ahol a célközönséged található, és nézz körbe, milyen témákról van szó. Egy másik lehetőség, ha témát keresel, hogy a termékeid, szolgáltatásaid kezded el megvizsgálni, és leírni például a használatát. A lényeg, hogy olyan témát válassz, ami az olvasó segítségére lesz, és hálás lesz neked, hogy tőled kapja meg az információt.

Készíts egy gondolattérképet!

Elképzelhető, hogy még nem hallottál erről, de talán az egyik legjobb hatékonyságnövelő eszköz. Tony Buzan nevéhez fűződik, aki azt vizsgálta, hogy az oktatásban miként lehet alkalmazni és számos publikációt jelentett meg a témában a sikeres alkalmazásáról.

A lényege tulajdonképpen az, hogy felírod egy lap közepére a témát, amivel foglalkozni szeretnél, majd elkezded ezt külön buborékokban kifejteni. Mi a Klikkmarketingnél szinte mindig ezt alkalmazzuk egy új blogbejegyzés írásánál. Ha erre szánsz egy kis időt (kb. 15 perc) akkor a következő bejegyzésed címsorai már kész is lesznek, neked pedig csak ki kell tölteni szöveggel. Amúgy ez a módszer szinte bármire alkalmazható, akár az egész vállalkozás szerkezetét fel tudod így rajzolni, a termékportfóliódat, vagy a családfádat stb…

A klikkmarketing marketing szövegírás blogbejegyzésének a gondolattérképe
Ebből a gondolattérképből készítettem el ezt a bejegyzést. Tipp: célszerű egy sima papíron megtervezni a térképet! (én csak a példa kedvéért szerkesztettem be grafikába)

Válassz egy szövegformulát!

A szövegformulák abban segítenek, hogy megfelelően vezesd a tartalmadban az olvasót. A formulák egyik legnagyobb előnye, hogy gyakorlatilag a szöveg hosszától, stílusától függetlenül alkalmazhatóak. Legyen az banner, social media poszt, blogbejegyzés, hírlevél vagy akár videós tartalom, a formulák fognak neked segíteni abban, hogy hogyan építsd fel a tartalmat.

A lényeg, hogy az érdeklődő eljusson az egyik aha-élménytől a másikig; onnan, hogy “jé, amiről itt írnak, ez tényleg nehezíti a mindennapjaimat”, oda, hogy “ezen tényleg ez a termék/szolgáltatás fog tudni változtatni”. Ezek a gondolatok egy logikai ív kezdő és végpontjai, és neked kell közéjük megépíteni a hidat. Lehet, hogy elég egy jól eltalált mondat is, ha követi a logikai menetet.

A 2 leggyakoribb formula

A leggyakrabban alkalmazott formulák elnevezései többnyire könnyen megjegyezhető mozaikszavak, az egyes részek, egységek, elemek kezdőbetűinek összeolvasásából állnak össze. Mind a kettőben közös, hogy kezdésként (figyelemfelhívás gyanánt) az érzelmekre hatnak (például ott nyomják meg, ahol fáj), majd megmutatják, hogy mitől lehet jobb (mitől nem fog fájni), és hogy mit kell tennie az olvasónak ahhoz, hogy neki is jobb legyen.

Nincs olyan, hogy valakinek csak az egyik vagy csak a másik formula jó. Érdemes kísérletezned, és megnézni, hogy melyik formulában írt írásod teljesít jobban.

PAS modell

Ennél a modellnél egy nagy fájdalompontra összpontosítunk. Ennek a képletnek az a lényege, hogy a célközönséged azt gondolja: „Én is pontosan így érzem magam, és elegem van belőle!”. Tulajdonképpen azt mondod az olvasónak, hogy “hallom és értem amit mondasz, hadd segítsek neked!”

P – Pain / Problem – Fájdalom / Probléma – Azt kell elérned, hogy az olvasó azt érezze, hogy szinte belelátsz a fejébe, és pontosan azt írod le, amire ő gondol. Ha megfelelően eltalálod ezt a fájdalompontot, akkor szinte 100%, hogy végig fogja olvasni a bejegyzésed.

A – Agitation – Agitáció – Ha már megtaláltad a fájdalompontot, akkor a következő lépés, hogy egy kicsit jobban merülj el benne, és próbálj meg az érzelmekre is hatni finoman. Nagyon figyelj rá, hogy ezt ne csináld nagyon sokáig és nagyon erősen, mert ha túlzásba esel, az ellenkező hatást fogod elérni, mint amit szerettél volna.

S – Solution – Megoldás – Itt kell megmutatnod a megoldást, a te megoldásod, hogy az olvasó azonnal segítséget kapjon.

AIDA modell

Ennél a modellnél a vágyakra összpontosítunk. A vágyak felkeltésével könnyebben tettekre lehet sarkallni az olvasókat, és valamilyen konverzió felé terelni őket.

A – Attention – Figyelem – Képzelj el egy filmet, aminek már az elején az aktív cselekménybe visznek bele és csak utána kezdik el kibontani a storyt. Tulajdonképpen itt is ez a feladatod, egy olyan figyelemfelkeltő állítással, poénnal, gondolattal, ami biztos, hogy továbbviszi az olvasót.

I – InterestÉrdeklődés – Ha már felkeltetted az érdeklődését, akkor azt meg is kell tartanod. Kezd el kibontani az előző állításodat, és próbálj meg még csavarni rajta kicsit.

D – DesireVágy – Érzelmi és racionális indokokkal kell vágyat kelteni, azt az érzést táplálni, hogy ha az olvasó most tovább olvas, és követi az irányításod, akkor jobb lesz neki: megszűnik a rá leselkedő veszély, elmúlik a problémája, boldogabb vagy elégedettebb lesz, olyanná válik az élete, amilyenről álmodik.

A – ActionCselekvés – Végül le kell csapni a labdát! Ha az előző pontokat jól csináltad, akkor most nagyon könnyű dolgod van, hiszen a következő ésszerű lépés csak az lehet, hogy az olvasó rányom arra a bizonyos gombra, amivel megoldódik a problémája.

Útravaló

Ha te már érted a tartalmak fontosságát, és szoktál is írni, akkor ez a bejegyzés nagy segítség lehet neked, hogy igazán profi szöveges tartalmakat tegyél ki a weboldaladra. Mielőtt nekikezdesz az írásnak, csináld meg rendesen az alapozási feladatokat, mert ez egy elengedhetetlen lépés a minőségi tartalomhoz. Ezután fogj egy papírt és egy ceruzát és tervezd meg a bejegyzésed tartalmát egy egyszerű gondolattérkép segítségével. Ha ezt becsületesen csinálod, akkor már meg is vannak a bejegyzésed főbb pontjai, és “csak” ki kell töltened szöveggel az üres helyeket. Vonalvezetőnek használhatsz különböző formulákat, amelyek segíthetnek neked, hogy igazán erős és eredményes tartalmat tegyél közzé.

Ha úgy érzed, hogy segítségre van szükséged, vagy szeretnéd, hogy mi írjunk neked ilyen szöveges tartalmakat, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot. Már van lehetőséged szövegírás mentorálást is kérni, ami azt jelenti, hogy az egyik szövegíró kollégánk, “fogja a kezed” és online konzultációk keretein belül vezet téged, hogy igazán profi szöveges tartalmakat készíts!

Amennyiben szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg díjmentes, regisztrációért cserébe elérhető 1 órás videós anyagunkért, amiben sok minden más mellett például a szövegírás témaköre is szerepet kap. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

Ha elég tökös lennék, akkor odamennék hozzád, és két kézzel megráználak, hogy “ember, mit nem értesz azon, hogy muszáj a cégednek blogolnia?”. De nem vagyok én ilyen tökös, úgyhogy írtam inkább egy...

Elolvasom
Hogyan változtatja meg a céged online marketing eredményeit akár már egy jó bástya poszt

Hogyan változtatja meg a céged online marketing eredményeit akár már egy jó bástya poszt

Ha nincs is időd heti vagy kétheti szinten, azaz rendszeresen blogolni, akkor is érdemes legalább 2-3 bástya posztot készítened, mert ezekkel brutál jó eredményeket lehet elérni már rövid távon is.

Elolvasom
A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

Amíg csak abban tudsz gondolkozni, hogy egy betérő vevő éppen most mennyit hagy nálad, illetve hogy a ma elköltött marketing forintok ma megtérülnek-e, addig nem fogsz tudni igazán nagy céget épít...

Elolvasom