Hogyan változtatja meg a céged online marketing eredményeit akár már egy jó bástya poszt

Ha nincs is időd heti vagy kétheti szinten, azaz rendszeresen blogolni, akkor is érdemes legalább 2-3 bástya posztot készítened, mert ezekkel brutál jó eredményeket lehet elérni már rövid távon is.

A bástya poszt, vagy bástya tartalom, netán angolul cornerstone content egy régebbi koncepció – persze csak az online marketing időszámítás szerint. Úgy lehetne talán meghatározni, hogy egy baromi erős, színvonalas, részletes, jó minőségű tartalom. Tipikusan, és a legegyszerűbb módon egy blogban lehet ilyen tartalmat elhelyezni.

Ez még akkor is igaz, ha alapvetően nem blogolsz, nem vezetsz rendszeres ( = minimum heti vagy kétheti szinten frissített) blogot. A semmilyen blogolásnál lényegesen jobb a valamilyen blogolás. És ha ez azt jelenti, hogy szinte soha nem frissíted a blogod, de elkészítesz legalább EGYETLEN bástya posztot, azzal már egészen jó eredményeket lehet elérni.

Ez egy viszonylag hosszú írás, ezért csináltunk neki egy saját tartalomjegyzéket:

  1. Mi a célja, és miért jó egy bástya poszt?
  2. A cél: a miénk legyen a legjobb tartalom a témában
  3. Van jó magyar példa bástya posztra?
  4. Hogyan lehet neked is bástya posztod?
  5. Mehet egyedül is, de praktikus lehet segítséget kérni
  6. Mire figyelj, amikor bástya tartalmat készítesz?
  7. Egy “nem klasszikus” bástya poszt, ami azért tanulságos lehet
  8. Végső tanulság

Ha felkészültél, akkor vágjunk is bele!

Mi a célja, és miért jó egy bástya poszt?

Erős és jó első benyomás. Az ilyen tartalmak legfontosabb célja, hogy egy nagyon erős és nagyon pozitív első benyomást adjon a cégedről. Ha valaki soha életében nem hallott rólatok, és ezt a bástya posztot olvassa el először, akkor azonnal kerüljön képbe, hogy mennyire hozzáértők, mennyire lelkesek, mennyire profik vagytok, és a többi.

Jó pozíciók lehetősége a Google-ben. Egy nagyon színvonalas blog posztot szívesen linkelnek akár mások is, mintegy hivatkozásképp, ha a témádban keresnek profi tartalmakat. Emiatt (is) az ilyen tartalmakat szeretni szokta a Google, ezért előkelő keresőpozíciókat érhetsz el ilyen tartalmakkal.

Támogatja a pásztázó hirdetéseidet. Ha ismered már az Online Marketing Iránytűben is bemutatott Proaktív Online Marketing koncepciónkat, akkor már tudod, hogy a pásztázó hirdetések célja a hideg érdeklődők figyelmének felkeltése. És erre a legjobb jelenlegi módszer az, ha éppen ilyen bástya posztokat hirdetünk pl. a Facebookon. Semmi sales, csak színtiszta tudás átadás – ezt imádni szokták az érdeklődők, és így jó hirdetési apropó egy klassz cikk hirdetése.

Nagyon jó bizalom és hitelesség építő. Persze ez talán az eddigi pontokból is kitűnik, de egy jó bástya tartalom remekül építi a vállalkozásod hitelességét. Hiszen minél részletesebben, minél jobb színvonalon, minél érthetőbben, és minél önzetlenebb módon (!) tudtok tartalmakat megosztani, és ezzel az érdeklődőket edukálni, képezni, annál jobban bízni fognak bennetek még a hideg érdeklődők is. (Hideg érdeklődő = aki talán soha nem hallott rólatok, és most jár először a honlapotokon.)

A cél: a miénk legyen a legjobb cikk a témában

A legfontosabb, amit meg kell értened, hogy most egy olyan tartalomról beszélek, amit azzal a céllal hozol létre, hogy az legyen a legjobb tartalmi egység (de maradjunk az írás, vagy a blog poszt verziónál) a magyar nyelvű tartalmak között.

Az legyen a legeslegjobb magyar nyelvű írás a kutyakiképzésről, vagy a lakáskiadásról, vagy a magaságyásokról, vagy a céges hitelekről, vagy akármiről, amivel éppen foglalkozol.

Itt nem az alibizés a cél. Nem az a cél, hogy kipipáljuk ezt a dolgot is. Ha így állsz hozzá (kipipálósan), akkor nem fognak jönni azok az eredmények, amikről most beszélek.

Egy bástya poszt viszonylag hosszú. Nem azért hosszú, mert hosszúnak kell lennie a lexikon szerint, hanem

mert egy témáról nem tudsz átfogó és szuperjó bástya posztot készíteni egy 400 szavas cikk formájában.

Csak viszonyításképp: ez a cikk, amit éppen most olvasol, idáig volt kb. 500 szó. Látod, egy résztémánknak még csak éppen a bemelegítésénél járok 500 szó körül (a vége amúgy 3000 szó lett). Egy bástya poszt mondjuk legyen 1500-2000 szavas minium, de ha 4000 szó, az sem probléma – ha minőségi és jó tartalomról van szó.

Egy bástya poszt jól szerkesztett. Egy akár több ezer szavas poszt nem lehet csak úgy odalöttyintve az emberek elé, mert nem fogják elolvasni. Ha szépen tagolod, tördeled, címsorokkal, bekezdésekkel, akár képekkel, ábrákkal, kiemelt részekkel operálsz, akkor sem biztos, hogy végigolvassák, de legalább át tudják alaposan futni, és a lényeg át tud belőle menni az olvasóba.

Vagy legalább át tud menni az az érzés, hogy aki ezt az írást készítette, az mocskosul képben van a témát illetően, és nem csak képben van, hanem oda is van érte – hiszen másképp nem csinálna ilyen kaliberű anyagokat.

Van jó magyar példa bástya posztra?

Biztosan van egy csomó, de most én azzal a csavarral élek, hogy végül ebből a posztomból megkísérlek egy jó kis bástya posztot készíteni (ami eredetileg nem volt célom, de hát evés közben jön meg az étvágy) – talán ez a legjobb példa, hogy nem csak dumálok róla, hanem “gyorsan” csinálok egyet. Egy bástya posztot a bástya posztokról.

Akkor értem el a célom, ha ennek az elolvasása vagy alapos átfutása után azt érzed, hogy eléggé képbe kerültél. Remélhetőleg azt is érzed, hogy azért értünk a dologhoz (talán hozzánk fordulnál, ha te is szeretnél bástya posztokat, vagy más online marketing megoldást), és lehet, hogy elküldöd ennek a posztunknak a linkjét pár ismerős vállalkozónak (netán a kollégádnak, akivel iratni akarsz egy ilyet), mert annyira jónak találod, hogy másnak is látnia kell ezt.

Megköszönöm, ha adsz majd valamilyen visszajelzést, hogy végül sikerült-e ebből egy jó bástya posztot csinálnom!

Hogyan lehet neked is bástya posztod?

Ha tényleg tömören akarnék válaszolni, azt mondanám:

  1. megcsinálod magadnak,
  2. megcsináltatod valakivel,
  3. vagy a kettő között.

Persze én ennél használhatóbb választ akarok adni, ezért azt mondom, hogy nem tartom igazán életképesnek azt, hogy ezt a témát teljesen kiszervezd valakinek.

Egy ilyen mélységű és színvonalú tartalom szerintem attól (is) jó, ha benne van a cég, vagy a tulajdonos, vagy a kettő együtt, mindenesetre valakinek a szíve-lelke.

Nagyon átmegy az, amikor valaki pusztán a pénzért csinált valamit. Monjuk írt egy bástya cikket a gyerekcipőkről. És az is átmegy ezzel szemben, amikor valakinek benne van a szíve-lelke a gyerekcipő témában, és úgy készített el egy bástya posztot.

Mehet egyedül is, de praktikus lehet segítséget kérni

Én abban hiszek, hogy bástya tartalmat csak úgy lehet készíteni, ha abban jelentősen benne van maga a vállalkozás vagy vállalkozó munkája is. De ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne segítséget kérni hozzá. A szerintünk működő legjobb verzió nem más, mint hogy megkérsz valakit, aki ért ehhez (akár minket, akár mást), és a nap végén lehet, hogy ez a valaki állítja össze a teljes bástya posztodat, de hathatós segítséget kér (te meg adsz is) hozzá. Hogy személyes legyen, hogy benne legyen a céged lelke. Persze magad is megcsinálhatod A-tól Z-ig, ha van hozzá időd és kedved, és hajlandó vagy képezni magad kicsit a témában.

Ha megnézed ezt az írásomat, akkor látod, hogy lehetséges, hogy nem a világ legjobb cikke, de azért eléggé rendben van. Benne van jó sok óra munka, konkrétan az írásban, de a kutatásban is, és a szerkesztésben is. Tagolva van címsorokra, bekezdésekre, van saját tartalomjegyzéke, szóval ez több, mint egy kis szokásos blog poszt. Lehetne akár külön URL-re (webcímre) is tenni, hogy ne is a blog része legyen, hanem egy különálló valami.

Ha nem vagy rutinos az írásban, blogolásban, szerkesztésben, tartalom gyártásban, de most átment neked az, hogy mennyire fontos lenne, hogy legyenek ilyen tartalmaid, akkor feltétlen azt javaslom, hogy kérj segítséget ebben valakitől, aki ezzel foglalkozik.

Mire figyelj, amikor bástya tartalmat készítesz?

Először is, én mindig azt szoktam javasolni, hogy nem szabad túl sokat gondolkozni semmin, és várni, amíg majd eljön a tökéletes helyzet (ez esetben: amikor már tökéletes bástya posztot tudnál írni). A legjobb (rossz) példa erre az, amikor 2010-től egészen 2016-ig azon gondolkoztam, hogy “de jó lenne videóban oktatni a vállalkozókat online marketingre”, de

a saját hülyeségeim végül 6 évig megakadályozták, hogy ténylegesen legyenek a Klikkmarketingnek oktató videói.

Ez egy próbafelvételem 2010-ből :)) – végül 2016-ra lett belőle videó :((

Nem volt elég jó a kép, a hang, a frizurám, vagy épp nem értem rá – lényeg a lényeg, túlgondoltam a dolgot. Persze hülyének se kell lenni, és nem célszerű valami gagyi dolgot kiadni a kezünkből, de a csinálást ma már fontosabbnak tartom, mint a tökéletességet. Sokkal fontosabbnak.

Amikre érdemes figyelned, ha nekiállsz. Akár kövesd ezt az ajánlásunkat pontról-pontra, mert akkor nem csak egy egészen jó kis bástya poszt lesz a dolog vége, hanem a segítségével elért eredmények is tetszeni fognak (ami ugye a lényeg lenne):

#1 Végezz egy kis kulcsszókutatást!

Egy jó bástya posztnak az is egy célja lehet, hogy jó helyre kerüljön a Google-ben. Namármost, ha ez cél, akkor nem volna rossz tudni, hogy milyen keresésekre akarjuk jó helyen tudni az adott tartalmunkat. Fontos lenne ismerned a long tail koncepciót, hogy el tudd dönteni, te mire pályázol (megj: a linkelt írásom 2008-as!! szóval egyből láthatod, hogy mennyit lehet fejlődni írásban, csak sokat kell gyakorolni):

a) nagyon nagy keresési volumennel rendelkező kulcsszavakra akarsz hajtani, amik ugyan nagyon sok látogatót hozhatnak (ilyen lehetne az “online marketing” keresési kifejezés számunkra), de cserében általában nehéz rájuk jó helyre kerülni a keresőben, vagy

b) inkább long tail (“hosszú farok”) jellegű kulcsszavakra mennél rá, amikre könnyebb jó helyen lennie a Google-ben (ilyen lehetne a “hogyan készítsek bástya posztot” keresési kifejezés számunkra), de cserében kevesebb forgalmat is hoznak.

A hosszú farok koncepció pár szóban: lehet, hogy bizonyos nagyon keresett kifejezésekre jön akár napi 10.000 keresés is, a ritkán keresettekre pedig csak napi 10-20 keresés, de az ilyen 10-20 keresésekből olyan sok van, hogy összességében az ilyen keresésekből van a többség. Ha ezeket elhelyezzük egy ábrán, akkor lesz az ábrának egy “hosszú farka”, innen a név. Nézd meg a linkelt posztom, ha jobban érdekel a dolog!

Persze ez a téma nem fekete vagy fehér, mert a long tail, azaz kisebb volumennel rendelkező keresési kulcsszavak sokszor nagyobb vásárlóerőt jelentenek, mert konkrétabban tudja a kereső, hogy mit akar. Ezért az esélye is nagyobb, hogy ha téged megtalál, akkor vásárolni fog, vagy ajánlatot kérni.

FONTOS: a kulcsszókutatás alapvetően ahhoz szükséges, hogy a leendő bástya posztodnak legyen esélye jó helyen lenni a keresőkben. Mi a Klikkmarketingnél ugyan fontosnak tartjuk ezt (ezért is került bele ez ebbe a cikkbe), de óvva intünk attól, hogy annyira elmenj ebbe a keresőoptimalizálási irányba, hogy végül nem lesz olvasmányos, nem lesz igazán ütős a cikked, mert túl technokrata módon állsz hozzá, és inkább a Google-nek írsz, nem az olvasóknak. Mi például csináltunk már bástya posztot úgy, hogy alig figyeltünk a kulcsszavakra, mert ennek az adott bástya posztnak inkább az volt a célja, hogy alapanyag legyen pásztázó hirdetésekhez. A dolog működik, és az a poszt köszöni jól van, és brutál jó eredményeket hoz a pásztázó hirdetéseinkkel karöltve.

#2 Nézd meg a meglévő legjobb írásokat a témában!

Ha tudod már a témád, akkor keresgélj egy kicsit a Google-ben, és találd meg a legjobb írásokat! A legjobb írások biztosan a főoldalon lesznek a Google-ben, tehát innen érdemes indulnod. Ami nagyon fontos, hogy neked

az a helyes cél ilyenkor, ha a LEGJOBB új tartalmat akarod létrehozni a témában.

Tehát ne egy olyat akarj csinálni, mint amit a legjobbnak ítélsz, hanem egy JOBBAT! Még az sem biztos, hogy ez sikerül, de tűzd ki ezt célul, ez lebegjen a szemed előtt. Ha valaki valamiből a legjobbat akarja kihozni, az ritkán sül el nagyon rosszul – nem igaz?


Ami egy komoly veszélyt rejteget az ilyen konkurens cikkek nézegetésénél, hogy elmész abba az irányba, hogy olyat csinálsz, mint mások. Ez nem jó irány. Neked a saját stílusodban, a saját értékrended szerint, a saját mércéd alapján kell egy jó tartalmat készítened. Azért fontos mégis figyelni, hogy mások mit csináltak, amik jól teljesítenek, mert ha mindenki 5000 szavas cikkeket készített a témában (ami azért nem valószínű), akkor te nem biztos, hogy egy 1000 szavassal a csúcsra tudod vinni magad.

DE! DE!

Ha te el tudod mondani, amit szeretnél, magas színvonalon, jó minőségben és stílusban egy témáról, akkor csak azért ne írj 5x hosszabban, hogy meglegyen a hossz. Írj úgy, ahogy szeretnél, csak legyél képben a realitásokkal kapcsolatban.

#3 Készítsd (vagy készíttesd) el a bástya posztod!

Ha kérsz segítséget, ha nem, egy ilyet megírni nem 1 óra lesz, és nem is 2. Nekem ezt a posztot, amit olvasol, egy bő fél nap volt elkészíteni, mindennel együtt. Viszont én majdnem 15 éve blogolok, írtam 5 könyvet, és a többi. Valószínűleg nem ehhez a tempóhoz kell belőnöd magad. Azt mindenesetre láthatod, hogy ha most fellelkesültél a téma iránt (amit én őszintén remélek), akkor nem biztos, hogy holnapra meglesz a bástya posztod. Ezen dolgozni kell, nem keveset.

Javaslom, hogy egy egyszerű Word vagy bármilyen fájlba kezdd el írni az anyagot. Ha teljesen készen van, akkor érdemes berakni a honlapod szerkesztőjébe, akár a blogodba, akár külön oldalnak. Ha kellően hosszú lett, akkor tehetsz bele akár belső tartalomjegyzéket, mint ahogy én is tettem ebbe. Helyezz el minél több olyan linket, ami más cikkeidre mutat, ha vannak más cikkeid. Ha kell, kérd hozzáértő segítségét ehhez is.

#4 Terjeszd minden lehetséges módon az új tartalmad!

Mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy a kemény munkával elkészített tartalmad ne maradjon a könyvespolcod hátsó sorában. Az egyik legnagyobb hiba, amit akár a bástya posztok, akár a “sima” blogolás kapcsán el lehet követni, ha nem terjesztjük, nem promózzuk, nem juttatjuk el az írásunkat a lehető legtöbb érdeklődő orra elé. Ezeket érdemes megtenned egy új tartalmaddal:

  • küldd ki email értesítőben a listádra (ugye van listád?),
  • csinálj remarketing hirdetéseket az új cikkről azoknak, akik az elmúlt pár hónapban jártak a honlapodon,
  • oszd meg a Facebook oldaladon,
  • és nyilván az Instagram oldaladon is,
  • posztold be a Facebook csoportodba,
  • vagy mások csoportjába (ahová releváns, és ahová “szabad”),
  • küldd el a linket mindenkinek, akinél szóba jöhet, hogy elhelyez egy linket a saját honlapján a te cikkedre mutatva,
  • használd pásztázó hirdetésekhez, azaz oszd meg a Facebook oldaladon, majd hirdesd meg hideg célközönség körében, és szerezz így minőségi friss látogatókat vele

Szóval tegyél meg mindent az ügy érdekében! Nagyon el tudja venni az ember kedvét az, ha baromi sok melót beletesz egy ilyenbe, de aztán azt érzi, hogy a kutyát nem érdekli, és nem hoz semmilyen eredményt. Sokszor ez nem azért van, mert nem jó a tartalom, hanem egyszerűen nem jutott el elég emberhez az egész. Ne várd, hogy 30 látogató után felfordul veled a világ!

#5 Mérd, javítsd, frissítsd!

Ha készen van a bástya poszt, és a terjesztésbe is tettél energiát (ami – mármint a terjesztés – sokszor igazából folyamatos marad, ha pásztázó hirdetésekhez is használod), akkor azért még ne engedd el a történetet.

Egy jó bástya tartalom akár évekig (!) hozhat folyamatosan eredményeket, ezért érdemes törődni vele.

Nem azt mondom, hogy minden héten meg kell simogatnod, de mondjuk az első hetekben érdemes hetente ránézni a számokra, az esetleges visszajelzésekre, kijavítani, ha kell valamit. Azután is néhány havonta érdemes ugyanezt megcsinálni, de ilyenkor már szóba jöhet olyan, hogy ténylegesen frissíteni kell benne valamit.

Például beleírtad, hogy 5 éve csináltok valamit, az jövőre már “6 éve” lesz. Beleírtál számokat, aktualitásokat, amik lehet, hogy frissítésre szorulnak. Vannak benne téli képek, ha nyár lett közben, és olyan a téma, tegyél bele nyári képeket.

Összességében úgy tekints ezekre a tartalmaidra, mint a marketingednek egyfajta tőke jellegű valamijére. Mintha lenne egy géped, ami folyamatosan dolgozik, de néha fel kell újítani, le kell törölgetni, olajat kell bele tölteni.

Egy “nem klasszikus” bástya poszt, ami azért tanulságos lehet

Van egy másik honlapom a Klikkmarketing mellett, ezen kevésbé online marketinges, inkább “vállalkozós” témájú tartalmakat osztottam, illetve osztok meg (jelenleg kicsit parkolópályán van a dolog). Ott a blogban van egy olyan írásom, ami arról szól, hogy mi az a 2 dolog, amit feltétlen meg kellene tervezned vállalkozóként. Ehhez az íráshoz tartozik egy Facebook poszt is, amiben magát az írást osztottam meg.

Ami a lényeg, hogy ezt a posztot ott abban a “projektemben” közel 2 évig használtam pásztázó Facebook hirdetésként. Teljesen hideg, teljesen idegen érdeklődőknek hirdettem (akik nem is követtek, és nem is jártak a honlapomon). A kb. 2 év alatt a következő számokat hozta ez az egyetlen Facebook poszt, és mögötte ez az egyetlen bástya poszt szerűség:

  • több mint 300.000 megjelenés
  • több mint 50.000 kattintás (ez 15% feletti kattintási arány – brutál magas)
  • 15 Ft-os kattintási ár átlagosan (hideg közönségnél ez nagyon alacsony)
  • több mint 2.000 like
  • több mint 500 megosztás
  • több mint 150 komment
  • renegeteg könyv eladás

Azért írtam, hogy bástya poszt szerűség, mert ez nem egy pont olyan bástya tartalom, amiről végig írtam ebben a posztban, amit épp olvasol. De azért valami olyasmi. Ez egy 1500 szavas cikk, ami mondjuk nem rövid, a szokásos írásokhoz képest (ez, amit most olvasol majdnem 3000 szó). Egyáltalán nem volt szempont a “kulcsszavazás”, azaz nem volt szempont, hogy a Google jó helyen hozza kereséseknél.

Fontos tudni, hogy mit miért csinálunk.

Én ezt az említett írást azért készítettem el, mert pásztázó hirdetéshez akartam használni (meg persze aktuálisan nyilván kiküldtem a hírlevél listára, meg ilyenek).

Azért hoztam ezt a példát, hogy lásd, mekkora értéke lehet egyetlen írásnak. Ez az írásom tehát 50.000 kattintást szerzett nekem fillérekért arányaiban. Egy kevésbé jó írás, vagy egy tök más hirdetés lehet, hogy 10 Ft-tal drágábban hozott volna csak kattintásokat.

Ha felszorzod, akkor ez 50.000 x 10 Ft, 500.000 Ft-tal tette volna drágábbá a hirdetéseket. Akkor most mennyit ér egy ilyen bástya poszt? 500.000 Ft-ot? Lehet. De lehet, hogy többet, lehet, hogy neked kevesebbet érne egy hasonló. Pontosan attól függ ez, hogy mennyire jó a tartalom, és hogy mikre használod és hogyan.

Végső tanulság

Legyen legalább egy bástya posztod! Csináld meg, aztán csinosítsd, frissítsd fel, használd pásztázó hirdetésekhez, meg mindenre, amiket fentebb írtam. Aztán, ha bejön, akkor csinálj újabb bástya posztokat. Ha nem jön be, akkor azért csinálj, mert talán rosszul találtad el a témát.

A koncepció garantáltan működik, mert ez egy nemzetközi szinten “elfogadott”, kipróbált, ezerszer bizonyított koncepció.

Ha neked még nem működik, akkor vagy nem csinálod, vagy nem jöttél még rá, hogy miként kell jól csinálni. Én sem elsőre jöttem rá. Kitartás!

Ha szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg ingyenes, regisztrációért cserébe elérhető, 60 perces videós anyagunkért, amiben sok minden más mellett például a bástya posztok is szerepelnek témaként. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

Mit tehetsz azért, hogy a kulcsemberek ne távozzanak a cégtől?

Mit tehetsz azért, hogy a kulcsemberek ne távozzanak a cégtől?

Vezetőként mindig rossz megtapasztalni, ha valaki távozik a cégtől. Az igazság azonban az, hogy ha ez meglepetésként ér, akkor valamit rosszul csinálsz! Olyan munkahelyet kell teremtened, ahol a pr...

Elolvasom
Adwords Engagement Ads – érdekes ez a mikró-kis-közepes cégeknek?

Adwords Engagement Ads – érdekes ez a mikró-kis-közepes cégeknek?

Nemrég jelentette be a Google, hogy egy új funkciót tett elérhetővé az Adwords hirdetők számára, ez lenne az ún. Engagement Ads. Ezek az új hirdetési formátumok a display hálózaton tudnak megjelenni, és az eddig megszokott célzási módokat lehet használni esetükben is. Egyidejűleg megjelent egy új árazási forma a cost-per-engagement (CPE),...

Elolvasom
Milyen a jó CTA (call-to-action)?

Milyen a jó CTA (call-to-action)?

A CTA (call-to-action) kulcsfontosságú eleme a tartalommarketingnek. A rossz CTA a konverziók útjában áll, a jó CTA pedig elképesztő eredményeket hozhat. De mitől lesz jó a CTA?

Elolvasom