Melyik a jobb hirdetés? 4 szintes elemzés a ROSSZ döntéseid elkerüléséért

Ha rendszeresen olvasod a blogot, valószínűleg tudatosult már benned, hogy – ugyan az AdWords egy kattintás alapú hirdetési rendszer – nem a kattintások száma határozza meg egy sikeres kampány eredményeit.

Az eredmények célteljesülésekben (konverziókban) realizálódnak. Hiszen nem az a célod, hogy a te hirdetésedre kattintsanak legtöbben, hanem az, hogy minőségi látogatókat szerezz és bevételt generálj, esetleg elérhetőséget (főként email címet) szerezz a potenciális vevőktől. Ha már ezt átlátod, akkor nagyon jó úton haladsz.

Egyénfüggő, hogy mit határozol meg célnak (konverziónak) a kampányaid során. Ez lehet vásárlás, ajánlatkérés, hírlevél feliratkozás, vagy a csalid letöltése. (A csali olyan értékes tartalom, melyhez ingyenesen juthatnak hozzá látogatóid az email címükért cserébe, de akár egy termékminta is lehet csali.) Tegyük fel, hogy már futnak a kampányaid és vannak konverziók, tehát látod az eredményeket. De mivel te a maximumot szeretnéd kihozni a hirdetéseidből, ezért tovább kell gondolnod, hogy hová csoportosítod az erőforrásaidat.

Ez a videó összefoglalja mindazokat a lépéseket, melyeket el kell végezned ahhoz, hogy el tudd dönteni, hová érdemes csoportosítanod az erőforrásaidat, mely hirdetések, kampányok megtérülése nagyobb. Ha épp nem vagy a ‘videónézegetős’ formádban, akkor az alábbiakban megtalálod lépésről lépésre leírva a folyamatot!

Konverziók költsége

Hasonlítsunk össze két hirdetést és nézzük meg, mi a különbség közöttük!

Elsőként azt szokták figyelembe venni a hirdetők, hogy melyik hirdetésre kattintanak többen, tehát melyiknek nagyobb az átkattintási aránya (CTR = Click Trough Rate). Főként a kevesebb tapasztalattal rendelkező hirdetőknek fontos ez a szám, de a későbbiekben látni fogod, hogy vannak ennél fontosabb mutatók is. Ez a lépés az első és legkönnyebb, hiszen összehasonlítod a két hirdetést és látod is, hogy az egyiknek (“A” hirdetés) 3% az átkattintási aránya (mondjuk legyen ez most 300 kattintás), a másiknak (“B” hirdetés) 6% az átkattintási aránya (600-an kattintottak a hirdetésre). Mi a jelentősége ennek a felfedezésnek? Gondold át! Ha átcsoportosítod a kevésbé jól teljesítő hirdetésekre szánt erőforrásokat azokra a hirdetésekre, melyekre többen kattintanak, akkor ugyanannyi költségen több kattintásod lesz.

Ez eddig tiszta sor, megállapíthatod, hogy a “B” hirdetés teljesít jobban. De van egy következő szint, ami sokkal fontosabb, mint az átkattintási arány. Ez pedig a konverziók száma.

Ha itt megállnál, akkor lehet, nagyobb kárt okoznál magadnak, mintha el sem kezdted volna megvizsgálni, melyik a sikeresebb hirdetésed. Miért írom ezt? Azért, mert van egy másik fontos tényező, amit még meg kell vizsgálnod, mielőtt eldől, melyik hirdetés kedvezőbb számodra. A fenti példánál maradva, meg kell nézned, hogy melyik hirdetés hány darab konverziót (vásárlást, stb.) hozott neked. Tegyük fel, hogy a kevesebb kattintással és alacsonyabb átkattintási aránnyal rendelkező “A” hirdetés 5 konverziót hozott, míg a több kattintással és magasabb átkattintási aránnyal rendelkező “B” hirdetés 2 konverziót hozott.

Láthatod, hogy a kattintások számánál sokkal fontosabb a konverziók számát megnézni.

Ebben az esetben fordult a kocka, hiszen az “A” hirdetés ugyan kevesebb kattintással és alacsonyabb átkattintási aránnyal rendelkezik, mégis több konverziót hozott! Ez egy nagyon fontos pontja a folyamatnak, ahogy látod, sok múlik ezen a megállapításon. De nézzük tovább, mert ez még nem a végső válasz a kérdésre, hogy melyik a jobb hirdetés.

A kosárérték (konverziós érték) nélkül egy tapodtat se!

Ugye, velem vagy még? Nem bonyolult annyira, megmutatom a fenti példát folytatva és már látni is fogod!

Tehát látod, hogy az “A” hirdetés 5 db konverziót hozott, így eddig ez tűnik jobbnak. De meg kell nézni azt is, hogy mennyi a konverziós értékük (kosárétékük) ezeknek a vásárlásoknak. Az “A” hirdetés esetében az 5 db konverzió összesen 100 ezer forint értéket képvisel, viszont a “B” hirdetés 200 ezer forint összértéket képvisel. Eddig a konverziók darabszámát vettük alapul, hogy megállapítsuk, melyik hirdetés teljesít jobban, viszont most a konverziók értékét!

Láthatod, hogy az előző döntésem (az “A” hirdetést ítéltem meg jobban teljesítőnek a konverziók darabszáma miatt) nem is volt olyan jó döntés, hiszen a kevesebb konverzióval rendelkező “B” hirdetés nagyobb konverziós értéket képvisel.

Az összes konverziós érték megmutatja, hogy mennyi bevételt jelentenek számodra a konverziók.

Ha megálltam volna az első vagy második lépésnél, akkor rossz döntést hoztam volna, és nem a megfelelő hirdetést választottam volna jobban teljesítőnek. Viszont van még egy szint, még egy lépés, amit fontos, hogy megosszak veled, mert nagyon kevesen veszik számításba és ez fogja eldönteni, hogy melyik hirdetés lesz valóban a befutó.

A kosarat (kosárértéket) alkotó termékek árrése

Mi lenne, ha nem csak az összes konverziós értéket (kosárértéket) vizsgálnád meg ilyen esetekben, hanem a kosárban lévő termékeket is. Abban az esetben, ha több terméket is vásároltak egy vásárlás (konverzió) esetén, akkor a kosárértéken túl fontos az is, hogy egy-egy terméken mennyi a profit. Abban az esetben, ha többféle terméket vagy szolgáltatást kínálsz, teljesen életszerű, hogy különböző árréssel rendelkeznek ezek a termékek, szolgáltatások.

Vegyünk a fenti példát. Az előző lépés után a “B” hirdetés bizonyult jobbnak, mivel 200 ezer forint konverziós értékkel rendelkezett, míg az “A” hirdetés 100 ezer forintos kosárértékkel (konverziós értékkel) rendelkezett. Elképzelhető, hogy a 100 ezer forintos kosárértékkel rendelkező hirdetés esetében 50 ezer forint a profitod, mert olyan árukat rendeltek tőled, melyek ilyen árréssel rendelkeznek.

Tegyük fel, hogy a 200 ezer forint kosárértékkel rendelkező “B” hirdetés esetében olyan árukat rendeltek tőled, melyeken összesen 30 ezer forint profitod keletkezett. Ebben az esetben ismét az “A” hirdetés lesz a jobban teljesítő, hiszen 50 ezer forint profitod realizálódott.

A fentiek alapján láthatod már, hogy a nem megfelelő mélységben, nem a megfelelő szinten végzett elemzés nagyobb károkat okozhat számodra, mintha meg sem próbáltad volna átcsoportosítani az erőforrásaidat a jobban teljesítő hirdetéseidre.

Összefoglalás

Ha a maximumot szeretnéd kihozni a vállalkozásodból, hirdetéseidből – biztos vagyok benne, hogy ezt szeretnéd –, akkor elemezned kell, és meg kell határoznod, hogy hová érdemes csoportosítani erőforrásaidat. A kevésbé jól teljesítő területekről át kell csoportosítanod az erőforrásaidat azokra a területekre, melyek több nyereséget hoznak számodra. Láthatod a fenti példán, hogy ebben a folyamatban megállni az első vagy második lépés után nem szerencsés, hiszen teljesen más eredményekkel járhat, mint amit szerettél volna elérni.

Ahogy látod, ez egy nagyon finom, szofisztikált folyamat, mely széleskörű tudást és tapasztalatot kíván. Amennyiben tetszett a bejegyzés vagy úgy gondolod, másoknak is hasznos lehet, nyugodtan oszd meg, hálásak lesznek érte azok, akiknek segíteni tudsz.

1 megosztás = “köszönöm, ez tetszett, hasznos volt” :)

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

Villám útmutató a közösségi médiához kisvállalkozásoknak

Villám útmutató a közösségi médiához kisvállalkozásoknak

Vállalkozóként ezerféle dologgal kell foglalkoznod. Szorítanak a határidők, változatos kihívások színesítik a napokat. A bokros teendők mellett könnyű félresöpörni a közösségi oldalak kezelését. Pe...

Elolvasom
Google Ads képzés – Hogy érdemes Ads témában tanulni?

Google Ads képzés – Hogy érdemes Ads témában tanulni?

Akár egy cég marketingese vagy (vagy az akarsz majd lenni), akár egy nagyobb cég marketing vezetője, akár egy cégvezető vállalkozó – egyszerűen nem engedheted meg magadnak, hogy ne legyél képben a ...

Elolvasom
Kommentek kezelése a közösségi médiában

Kommentek kezelése a közösségi médiában

Méltatlanul elhanyagolt téma az online marketingről szóló diskurzusban a kommentkezelés a közösségi médiában. Pedig óriási jelentősége van annak, hogyan kezeled céged social felületein a hozzászólá...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob