Hogy mi a permission marketing? Magyarul talán jóváhagyás alapú marketingnek lehetne fordítani, de nem túl gyakran hallom ezt a – vagy egy ehhez hasonló – kifejezést magyarul. Párja (avagy “ellentéte”) az interruption marketing, magyarul talán megszakítás alapú marketing. Angolul fogok a két típusra hivatkozni, egyszerűbb így, mint egy erőltetett magyar fordítás használata.
Lényegében minden “hagyományos” reklám interruption marketing típusú, mert azon az elven működik, hogy a reklámüzenet kérés nélkül vág közbe, szakítja meg az ember normális tevékenységét. Például lapozunk az újságban és egyszercsak ott egy reklám, vagy az utcán szembejön egy óriásplakát, vagy kedvenc filmünket szakítják meg egy hirdetéssel.
Könnyen belátható, hogy a legöbb ilyen marketing megoldás inkább a nagy számok törvényét próbálja meg kihasználni, tehát az alapcsoport a “minden ember”, és belőlük szeretne minél nagyobb réteget elérni. (Persze a klasszikus hirdetések is célozhatóak valamennyire – pl. szaklapok, stb.)
Manapság azonban egyre több a reklám, a hirdetés, nő a reklámzaj, egyre nehezebb kitűnni a saját “hagyományos” reklámunkkal. Az ember átlapozza a hirdetést az újságban, nem figyel oda a tv reklámokra, észre sem veszi az óriásplakátot, a szórólapot reflexből gyűri össze. Olyan megoldásokra van tehát szükség, ami a helyett, hogy rákényszerítené az emberekre az üzenetét, megvárja, amíg valaki úgymond magától jelzi érdeklődését egy bizonyos termék (vagy szolgáltatás) iránt.
A permission marketing lényege pontosan az, hogy kizárólag olyan embereknek (vagy cégeknek) juttatjuk el üzenetünket / információnkat / ajánlatunkat, akik konkrétan kifejezték érdeklődésüket ez iránt, és hozzájárulásukat adták ehhez. Ez a hozzájárulás tipikusan az e-mail címük megadása egy honlapon, egy jelentkezési lap kitöltése egy kiállításon (vagy üzletben), stb.
Nyilvánvaló, hogy ha kizárólag ilyen potenciális érdeklődők felé kommunikálunk, az jóval olcsóbb és lényegesen hatékonyabb, mint a klasszikus interruption marketing típusú megoldások.
A permission marketing sokkal inkább egy folyamat, mint egy pillanatnyi cselekvés. Ha valaki egyszer megadta az e-mail címét, akkor vele – ha ügyesen dolgozunk – akár éveken át közvetlen tudunk majd kommunikálni, akár újra és újra eladni valamit. Persze ahhoz, hogy valakit “betereljünk” a marketing rendszerünkbe, kezdetben lehetséges, hogy interruption marketinget (mondjuk klasszikus reklámot) kell alkamaznunk – és ez nem is baj!
A reklámnak azonban egészen más célja kell, hogy legyen, mint más esetekben. Nem azt kell vele elérni, hogy valamit megvegyenek tőlünk, hanem hogy pl. feliratkozzanak a hírlevelünkre, hogy utána majd folyamatosan tudjunk vele közvetlen módon kommunikálni – már úgy, mint egy potenciális érdeklődővel.
A kisvállalkozások körében a permission marketinget szinte kivétel nélkül alkalmazni lehetne, ráadásul az internet segítségével még a korábbinál is lényegesen olcsóbban és hatékonyabban!