Ha hatékonyabb akarsz lenni, ez a bejegyzés kötelező olvasmány számodra!

A hatékonyság nem szerencse kérdése. Van néhány olyan alapelv, amelyek elsajátításával brutál módon megnövelheted a hatékonyságod. Ez nem csak az online marketingeden, de a vállalkozói életeden, sőt, akár az egész életeden nagyot tud csavarni.

Ha sikerül megértened azokat az alapelveket, amelyeknek köszönhetően jóval hatékonyabb és eredményesebb lehetsz, nem lesz többé kérdés számodra, hogy mit kell tenned a céljaid elérése érdekében. Nem fogsz mindenbe belekapni, ami szembejön, nem fogod olyasmire fordítani az energiád, ami nem hozza a várt eredményeket – mindig a lényegre fogsz tudni koncentrálni!

Reaktivitás és proaktivitás

Ha mindig a hirtelen felmerülő problémákkal vagy a rögtönzött ötletekkel foglalkozol, akkor hamar el fogsz aprózódni. Idővel azon kapod majd magad, hogy minden sürgősnek tűnni, ezért mindent azonnal akarsz csinálni – ennek pedig az lesz a vége, hogy minden átgondoltság, tervezés vagy stratégia nélkül működteted például a céged marketingjét.

Természetes, hogy nem megy mindig minden úgy, ahogy eltervezed. De ha soha nem tudod azt csinálni, amit előre kitaláltál, akkor másból sem fognak állni a napjaid, csak tűzoltásból és spontán döntésekből. Ha viszont proaktívan tudsz működni, akkor ennek csökkentheted minimálisra a mértékét, és mindig (vagy majdnem mindig) azt tudod csinálni, amit eredetileg is terveztél.

Ha proaktív vagy, akkor mindig a lényegre koncentrálsz – és te döntöd el, hogy mi a lényeg! Ehhez persze kell az, hogy jól tudj priorizálni, nemet mondani, döntéseket hozni. De ha pontosan tudod, hogy mi a célod, és hogy mit, miért csinálsz, akkor ez nem fog gondot okozni!

Reaktív vs. proaktív marketing

Nagyon könnyű belesodródni abba, hogy valaki reaktívan kezeli a dolgait. Ez az élet minden területére igaz, a vállalkozói létben a marketingre pedig különösen.

Ha valaki reaktívan marketingezik, akkor lényegében mindig csak reagál a környezete történéseire, és nem ő alakítja a történéseket! Eldob mindent, ha meglát egy új marketing lehetőséget, és hirtelen csak azt helyezi fókuszba, minden mást elkezd hanyagolni. Majd hirtelen felmerül egy újabb opció, és akkor az lesz fontos.

Jó példa erre, mikor egy cégvezető meglátja, hogy a versenytársa árakciózik, és ő is elkezd ész nélkül kedvezményeket adni. Mivel azonban azt nem tudja, hogy a konkurens miért kezdett akciózni, könnyen lehet, hogy rossz – akár végzetes – döntés volt őt másolni. Lehet, hogy az a cég csődbe ment, és a tulajdonos csak meg akar szabadulni a felhalmozódott termékektől. Lehet, hogy egy megfontolt stratégia része az egész. Akármi is az igazság, a reaktív cégvezető ezt nem tudja, és csak sodródik az árral, ahelyett, hogy a saját útját járná.

Ha proaktív vagy, akkor pontosan tudod, hogy mit, miért csinálsz. Terveid vannak, céljaid, stratégiád, és ezek vezérlik a napi működést – nem pedig az, hogy aznap mi jut eszedbe, vagy hogy milyen impulzus ér. Minden döntésed tudatos: ha valamire nemet mondasz, vagy mondjuk gyorsan cselekszel és reagálsz a környezet változásaira, azt is okkal teszed.

Klikkmarketing Online Marketing Cégvezetőknek ajánló

A proaktív működést is konkrét példákkal lehet a legjobban szemléltetni. Van most két-három forró téma, ami általában foglalkoztatja a marketingeseket és a cégvezetőket. Egyre jobban beindul a TikTok, egyre többen gyártanak rá tartalmakat, egyre nagyobb közönséget lehet vele megszólítani vállalkozóként is. Ezzel egy időben teret nyer magának a mesterséges intelligencia (AI – artificial intelligence), aminek a marketingben is hasznát lehet venni. És közben szembe kell nézni a válsággal és az inflációval is.

Egy igazán reaktív cégvezető hajlamos lehet arra, hogy gondolkodás nélkül, egyszerre próbál reagálni mind a három tényezőre. Mondjuk csökkenteni akarja a válság miatt a kiadásait, ezért szerződést bont a marketingügynökséggel, akivel addig együttműködött – és csak a TikTok-ra koncentrál, plusz néha használja a mesterséges intelligenciát arra, hogy összedobjon blogbejegyzéseket, Facebook-posztokat meg hírleveleket. Csakhogy pár hét múlva elkezd csökkeni a TikTok-videói száma, mert nem lesz annyi ideje, hogy mindig új tartalmakat gyártson. A bejegyzések, a közösségi média posztok és az e-mailek pedig nem hozzák a várt eredményeket, mert átgondolt koncepció hiányában „csak lógnak a levegőben”, hiányzik belőlük valami.

Egy proaktív cégvezető ezzel szemben sokkal tudatosabb. Ez nem azt jelenti, hogy ő nem fogja használni a TikTok-ot vagy a mesterséges intelligenciát – de nem borít fel mindent a kedvükért. Továbbra is követi a stratégiáját, és alaposan megvizsgálja közben, hogy hogyan építhetné be ebbe az új lehetőségeket. Ha úgy dönt, hogy használni fogja a TikTok-ot, azt okkal teszi, és beilleszti a már meglévő koncepcióba, és nem dob el miatta mindent. Ha úgy dönt, hogy nem használja az AI-t, azt is meg tudja indokolni. És így tovább.

A lényeg tehát az, hogy a reaktív működésbe előbb-utóbb zsákutcába vezet. Ha reaktívan működsz, akkor:

  • mindenbe belekapsz, de semmit nem csinálsz tudatosan és következetesen,
  • nem fogod látni, hogy merre tartasz, és hogy mi a következő logikus lépés a céljaid felé,
  • ha valami sikerül (vagy nem sikerül), nem fogod tudni, hogy az minek köszönhető.

Mindebből pedig az következik, hogy hiába minden erőfeszítés, mivel nem tudod, hogy valójában mire kellene koncentrálni.

Pareto-elv

A Pareto-elv (vagy másnéven: 80-20 szabály) kimondja, hogy az esetek többségében megfigyelhető, hogy a következmények 80%-a, az okok 20%-ára vezethető vissza.

Mit jelent ez?

Egy olyan elvről van szó, amelyet számos közgazdaságtudományi és a menedzsmenttudományi kutatás is alátámaszt (ami ezért széles körben megfigyelt jelenséggé és alkalmazott gyakorlattá vált):

  • Egy cég bevételeinek 80%-a vevői, ügyfelei 20%-ától származik.
  • Egy vállalkozás tevékenységének, termékeinek 20%-a hozza a profit 80%-át.
  • A problémák 80%-át a vevők, ügyfelek 20%-a okozza.

Hogyan lehet ezt átültetni a gyakorlatba?

Meg kell találnod a lehetséges lépések azon 20%-át, ami az eredmények 80%-át fogja jelenteni.

Akkor követed a Pareto-elvet a gyakorlatban, ha mindig jól tudod megítélni, hogy mik azok az erőfeszítések, amelyekre időt, energiát (vagy akár pénzt) érdemes áldozni, mert az oroszlánrészét jelentik a sikerességhez és az eredményességhez vezető munkának.

Klikkmarketing blogbejegyzés - A pareto hatékonyság
Avagy hogyan lehet kisebb erőfeszítéssel akár jóval nagyobb eredményt elérni.

Pareto-elv a marketingben

A Pareto-elv az (online) marketingben is működik. Az (online) marketing által maximálisan elérhető eredmények 80%-át a befektetett energia, idő és pénz 20%-a hozza. Ezért olyan fontos, hogy megértsd, hogy melyik ez a 20%.

És ezért olyan fontos, hogy minél inkább kerüld a reaktív működést – abból ugyanis hiányzik ez a gondolkodás. Aki reaktívan működik, annak valójában fogalma sincs, mi lehet az a 20%, ami majd az eredmények 80%-át hozza. A proaktivitás ott kezdődik, hogy a lehető legjobban fel tudod mérni, hogy melyik ez a 20%.

A játék lényege, hogy mindig, mindenben megtaláld ezt a 20%-ot. Ne azzal töltsd az időd, amivel könnyű, hanem azzal, amivel érdemes, aminek tényleg hatása lesz az eredményekre!

Babrálhatsz a hirdetések szövegével órákat, de nem az lesz a lényeg, hogy az szerepel rajta, hogy „Kattints ide, ha érdekel!” vagy hogy „Ha érdekel, kattints ide!”, hanem az, hogy mi az ajánlat, jó-e a célzás, stb. Vagy állítgathatod a blogbejegyzésed címének betűméretét és betűtípusát napokig – de nem ez fogja jelenteni a sikert, hanem sokkal inkább a szöveg tartalma!

Útravaló

Ha jól megérted a reaktív és a proaktív működés közötti különbséget, és a Pareto-elvet, akkor nyert ügyed lehet! Tudatos és átgondolt marketinggel, valamint lényeglátással sokkal eredményesebb lehetsz. Ha nem gondolkodás nélkül cselekszel, és nem a felesleges részletekre koncentrálsz, akkor hosszú távon hatékonyan fogsz tudni működni!

Hogyan tovább?

A Klikkmarketing saját módszertana, a K8 akár úgy is szemlélhető, mint egy eszköztár, amely 100%-osan lényeglátó, azaz Pareto-hatékony – mert csak arra fókuszál, ami eredményt hoz.

Avagy: mi az elképesztően nagy onlinemarketing-palettán az a néhány dolog, amelynek használatával relatíve kis befektetéssel relatíve nagy eredményt lehet elérni? Mi az összes eszköz azon 20%-a, amivel az összes elérhető eredmény 80%-át meg is tudod szerezni?

Ha szeretnéd minél jobban elsajátítani a proaktív gondolkodást és a Pareto-elv lényeglátó működését, vagy megismerni a K8 módszertant, akkor feltétlen rendeld meg Gál Kristóf új könyvét, melynek címe: „Online marketing cégvezetőknek”. Olyan gyakorlati tanácsokat és személyes példákat olvashatsz a könyvben, amelyek biztosan a segítségedre lesznek!

Ha pedig szeretnéd az online marketinged színvonalát arra a szintre emelni, amilyet a céged érdemel, vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk telefonon fog keresni (munkaidőben általában 2 órán belül), és segít megtalálni, hogyan lehetünk a segítségedre!

Ezeket olvastad már?

3 vállalkozói szabadság + mi köze ennek az online marketinghez

3 vállalkozói szabadság + mi köze ennek az online marketinghez

Vajon tisztában vagy-e egyáltalán azzal a három szabadság "verzióval", ami vállalkozóként rendelkezésedre áll? Ha tisztában vagy, akkor meg tudod élni ezeket? Ha nem tudod megélni ezeket, akkor tud...

Elolvasom
7 tipp a termékoldalad optimalizálásához

7 tipp a termékoldalad optimalizálásához

A termékoldal az egyik legfontosabb az e-kereskedelem szempontjából. Bármennyit költhetsz hirdetésekre és bármennyire lehetnek profik a kampányaid, ha a termékoldalad nincsen rendben. Ismerj meg 7 ...

Elolvasom
A teljesítmény elemzése – Google Search Console

A teljesítmény elemzése – Google Search Console

Az online marketingben állandó kihívást jelent az új tartalmak létrehozása. Pedig a tartalomgyártás az egyik alappillére a hatékony online jelenlétnek, és ezáltal a vállalkozásod sikerének. Ezért h...

Elolvasom