A teljesítmény elemzése – Google Search Console

Az online marketingben állandó kihívást jelent az új tartalmak létrehozása. Pedig a tartalomgyártás az egyik alappillére a hatékony online jelenlétnek, és ezáltal a vállalkozásod sikerének. Ezért ha elakadtál és nem jönnek az ötletek, fontos minél előbb átlendülni a holtponton. Ehhez nyújthat hatalmas segítséget a Google Search Console, ami egy ingyenes eszköz és amiről túl kevés szó esik, pedig olyan adatokkal szolgálhat neked, ami akár a teljes marketinged megformálhatja!

A Google Search Console segítségével mérni tudod a weboldalad látogatottságát, teljesítményét a keresési találatokban és kiszűrheted a hibákat. Ha ezeket jól kezeled, javítani tudod a helyezésed a Google találatai között, valamint olyan adatokat szűrhetsz ki az organikus találatok közül, amelyekkel javítani tudod az online marketing kommunikációd és hirdetéseid.

Hogyan segíteni a munkád a Google Search Console?

Az egyik legfontosabb elemzési eszköz a “Teljesítmény” menü alatt található. Itt különböző szűrők segítségével megnézheted, hogy milyen keresésekre jelentél meg organikusan. Azért fontos ez az adat, mivel jóval részletesebben tekintheted meg őket, mint a Google Analytics fiókodban.

Keresés típusa

Ezzel a szűrési lehetőséggel külön elemezheted a keresési típusokat, tehát megvizsgálhatod, hogy milyen keresési típus terelte az oldaladra az érdeklődőt. 4 keresési típus közül választhatsz, valamint lehetőséged van két keresési típus összehasonlítására is.

Web – A Google keresőjébe beírt, oldaladra vezető lekérdezéseket jeleníti meg.

Kép – A Google képkeresőjébe beírt, oldaladon szereplő, indexelt képeket jeleníti meg.

Videó – Az oldaladra beágyazott videós tartalmak.

Hírek – Ez csak abban az esetben releváns, ha az oldalad mint “Híroldal” működik, tehát megjelennek a cikkeid a Google Hírek felületén.

Összehasonlítás – Ezzel nagyon érdekes következtetésekre lehet jutni. Például megfigyeltem, hogy egy korábbi blogbejegyzésemben 12%-kal magasabb átkattintási arányt eredményez a bejegyzésben található kép a képkeresési találatok között, mint a szöveg. Ebből arra lehet következtetni, hogy maga a kép meta leírása megfelelő volt, valamint a szöveges meta leírásokon fejleszteni szükséges.

Dátum szűrő

Korábban a rendszer csak 90 napra visszamenőleg engedélyezte az adatok szűrését, de ez 16 hónapra módosult. Használhatod az előre megadott javaslatokat, de ha te konkrétan egy adott időszakra vagy kiváncsi, akkor ennek megadására is lehetőséged van. Ez azért lehet fontos, mert külön tudod elemezni mondjuk a karácsonyi adatokat, így jobban tudsz készülni az idei karácsonyi kampányokra.

A keresési típushoz hasonlóan itt is össze tudod hasonlítani a két időszakot.

Lekérdezés

Itt létrehozhatsz egy olyan szűrőt, amelyben megnézheted, hogy az adott kifejezés hányszor és hogyan lett “lekérdezve”, azaz beírva a Google keresőjébe. Megadhatod pontosan az adott keresési kifejezést, vagy megnézhetsz minden olyan találatot, ami tartalmazta az adott kifejezést. Ennek köszönhetően pontos képet kaphatsz többek között arról, hogy milyen szavak, szóösszetételek azok, amelyeket érdemes kulcsszóként használnod a tartalomgyártás során annak érdekében, hogy növelni tudd az organikus elérést.

Ha például kombinálod egy dátum-összehasonlítással, akkor megnézheted, hogy a vállalkozásod fő kulcsszavai hogyan teljesítenek ebben a negyedévben az előzőhöz képest. Ez fontos lehet a piacod elemzése szempontjából.

Tipp: Ha nem tudod pontosan, hogy egy adott kulcsszóval milyen tartalmat lenne érdemes létrehozni, akkor inkognitó módban keress rá, és nézd meg az első találatokat. Az első 5-10 tartalmat, amit a találati listán látsz, értékesnek találják a felhasználók, és ezáltal a Google is, így érdemes őket kiindulópontként használni.

Page – oldal

A lekérdezésekkel ellentétben ezzel a szűrővel azt tudod vizsgálni, hogy melyik oldaladra érkeztek a látogatók. Tehát ha kiváncsi vagy arra, hogy mondjuk a kapcsolati oldaladra milyen keresési kifejezésből kattintottak a legtöbben, akkor add meg a kapcsolati oldalad URL-jét és nézd meg a lekérdezéseket.

Ez azért kifejezettem hasznos eszköz, mivel ha rendszeresen blogolsz, akkor megnézheted, hogy az adott bejegyzésed milyen lekérdezésekben erős még. Könnyen lehet, hogy nemcsak a blogbejegyzés fő kulcsszava fogja terelni a látogatókat a cikkre, hanem egyéb keresések is. Ebből például leszűrheted azt, hogy milyen kulcsszavak köré lenne még érdemes blogbejegyzést írnod, ami további kattintásokat eredményezhet az oldaladra.

Ezek az adatok abban is segíthetnek, hogy megtaláld azokat a kulcsszavakat, amelyekre ugyan gyakran rákeresnek a felhasználók, viszont az átkattintási arány arról árulkodik, hogy nem találnak számukra releváns tartalmat róluk. Ez lényegében egy piaci rést mutat meg, és komoly eredményeket érhetsz el, ha olyan tartalmat hozol létre, amely kitölti ezt a rést.

Ország

Bár ez a szűrő a legtöbb magyar kisvállalkozás számára nem a legrelevánsabb, de jó, ha tudsz róla. Lehetőséged van külön vizsgálni különböző országok keresési találatait, amelyek az oldaladra vezetnek. Ha többnyelvű az oldalad és fontos neked egy külföldi piac is, akkor szuper elemzésekre tudod használni.

Eszköz

A Google Analytics-hez hasonlóan tudod vizsgálni, hogy különböző eszközökön (pc, mobil, tablet) hogyan teljesítettek a találatok. Ez azért lehet érdekes, mert bizonyos kulcsszavakra lehet, hogy jobban fognak teljesíteni az asztali keresések, mint a mobilosok. Ha azt látod egy összehasonlításnál, hogy nagyon magas arányban eltér, akkor érdemes megvizsgálnod az érkezési oldalad, hogy megfelelően van-e optimalizálva a különböző kijelzőkhöz, valamit ugyanolyan-e a felhasználói élmény az oldalon.

Hasznos szűrő beállítások

A legtöbb analitikai rendszerben nagyon könnyű akár órákig is elemezni az adatokat, míg végül semmilyen következtetést nem vonunk le belőle. Ennek az az oka, hogy elképesztően sok szűrési lehetőség van, és néha nehéz megtartani a fókuszt, hogy csak arra figyeljünk, amire ténylegesen szükség van. Szeretnék mutatni neked 3 olyan szűrőt, aminek beállításával megérted, hogy hogyan kell különböző adatokat kinyerni a Google Search Console rendszeréből, és nem megy rá fél napod.

A legnépszerűbb lekérdezések vizsgálata

Ezzel a szűrővel azt vizsgáljuk, hogy mely keresések teljesítettek az elmúlt 3 hónapban kimagaslóan. Azért 3 hónapot vizsgálunk, mert így van akkora keresési mennyiség (adat), hogy ténylegesen lehessen következtetéseket levonni.

Szűrő beállításaKeresés típusa: Web | Dátum: Az elmúlt 3 hónap

Kapcsold be a diagram mind a 4 pipálási lehetőségét és görgess lejjebb. A lekérdezésekre kattintva a rendszer kilistázza neked az elmúlt 3 hónap lekérdezéseit, kattintásonként csökkenő sorrendben. Nézd meg az első 25 lekérdezést ezen szempontok alapján:

A brand neve benne van a találatokban? – A mi esetünkben azt keressük, hogy a “Klikkmarketing” szerepel-e a találatok között és hányadik helyen. Minél magasabb pozícióban helyezkedik el, annál ismertebb a vállalkozásod neve és annál többen írták be a keresőbe, tehát annál erősebb a márkanév.

A fő kulcsszavaid megjelennek? – Például, ha te sportfelszereléseket árulsz és az SMR hengerek az egyik top fontosságú termékeid, de nem szerepelnek a találatok között, akkor el kell kezdened vizsgálni, hogy vajon mi lehet a probléma. Nincs elég tartalmad az oldaladon a témában, nem megfelelő kulcsszavakat használtál stb..

A fő kulcsszavaidnál 10% feletti a CTR? – A CTR az átkattintási arányt jelenti. Tehát ha egy kulcsfontosságú keresésednek nagyon alacsony az átkattintási aránya, akkor érdemes megvizsgálnod, hogy az oldal meta leírása (ami organikusan megjelenik a Google keresőben) rendben van-e, az adott URL releváns oldalra vezet és, hogy tartalmilag is rendben van-e az érkezési oldalad.

A fő kulcsszavaid elhelyezkedése a top3-ban van? –  Az elhelyezkedés oszlopban tudod azt vizsgálni, hogy átlagosan hányadik helyen jelenik meg az adott lekérdezés a Google keresőjében. Ha például a brand neved 3-4. helyen szerepel, akkor fokozottan fontos, hogy ezen javíts, hiszen könnyen potenciális kattintókat veszíthetsz. De ugyanez igaz a legrelevánsabb kulcsszavaidra is.

A lekérdezések 3 hónapos szűrése a Google Search Console rendszerében.
A kék mezőkben tudod beállítani a szűrőket és utána a “LEKÉRDEZÉSEK” alatt fogod látni az eredményeket.

A legnépszerűbb oldalak vizsgálata

Maga a szűrő beállítása ugyanaz, mint előzőleg, annyi különbséggel, hogy alul ne a “lekérdezésekre” kattints, hanem az “oldalak” lehetőségre. Ezzel a beállítással azt tudod vizsgálni, hogy mely oldalakra érkezett a legtöbb látogató. Ha például rendszeresen blogolsz, akkor könnyen lehet, hogy az első 10-20 találat között blogbejegyzéseket fogsz találni.

Ha konkrét oldalra vagy kíváncsi, akkor add hozzá a “Page” szűrő lehetőséget és írd be a konkrét URL-t, amire kíváncsi vagy. Ha ezt alkalmazod, akkor megvizsgálhatod azt is, hogy az adott oldalra milyen keresésekből érkezett még kattintás.

Én például rendszeresen vizsgálom, hogy az adott szolgáltatás oldalára (például Google Ads hirdetések kezelése) még milyen lekérdezésekből érkeznek kattintások, így a hirdetések kulcsszó-tervezésénél és címsorainál ezeket is használom, hogy még relevánsabb legyen az adott hirdetés.

Oldalak 3 hónapos szűrése a Google Search Conosle rendszerében.
A szűrők beállítása után, kattints át az “OLDALAK” lehetősége, az adatok megtekintéséhez.

További dátumok vizsgálata

Ha a fentebb leírt szűrőket beállítottad, akkor már valamennyire kiismered magad a Search Console rendszerében és saját kimutatásokat is tudsz készíteni. Mindenképpen javaslom, hogy ismerkedj meg a dátum összehasonlító működésével is, mert nagyon hasznos lehet, ha például különböző kulcsszavakat vizsgálsz meg, különböző dátumokkal összehasonlítva.

Például nálunk megfigyelhető volt novemberben, hogy megemelkedett az e-mail marketing lekérdezések gyakorisága. Ez egy kiugró értéket mutatott az előző negyedévvel való összehasonlításkor. Mikor az adatokat elemeztem, láttam, hogy ez idő tájt volt a Facebooknak egy komolyabb leállása és nagyon sokan elkezdtek érdeklődni az e-mail marketing irányába. Mivel rendszeresen blogolunk és van egy bástyabejegyzésünk, valamint több kisebb cikkünk is a témában, ezért az adott lekérdezésekre nagyon magas számban jelentünk meg (Ez pedig rengeteg organikus látogatót terelt az oldalunkra).

Dátumtartományok összehasonlítása a Google Search Console rendszerében.
A dátumra kattintva, a szűrők mellett találod az összehasonlítás lehetőséget. A rendszer több előre beállított szűrőt is felkínál, de egyedi dátum szűrőt is be tudsz állítani.

Összefoglalás

A Google Search Console egy tökéletes eszköz arra, hogy felmérd a jelenléted a Google keresőjében és következtetéseket vonj le, hogy mely területen érdemes fejlődnöd. Szinte kötelező eszköznek mondanám minden weboldallal rendelkező vállalkozásnak! Ha még nem használtad, akkor állítsd be a fentebb leírt szűrőket és kezdd el megvizsgálni az adatokat.

Ha komolyan gondolod a tartalomgyártást, és jól akarod csinálni, akkor viszont folyamatosan olyan magas szintű tartalmakat kell gyártanod, amelyek azt az eredményt fogják hozni, amit vársz. Ehhez rendszeresen új ötletekre van szükség. Ha valóban célravezető tartalmakat szeretnél létrehozni, akkor ezek az ötletek nem lehetnek légből kapottak, stratégiai gondolkodással kell megtalálnod őket.

A következő lépés

Ha szeretnél további segítséget ahhoz, hogy hogyan érdemes marketingstratégiát alkotni és tartalmat gyártani, akkor feltétlen rendeld meg Gál Kristóf új könyvét, melynek címe: „Online marketing cégvezetőknek”. A könyv a Klikkmarketing 8 modulból álló online marketing stratégiáját járja körül. Olyan gyakorlati tanácsokat és személyes példákat olvashatsz a könyvben, amelyek biztosan a segítségedre lesznek!

Ha pedig azt szeretnéd, hogy közvetlenül segítsünk neked a tartalomgyártásban, akkor kattints ide és vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk felhív téged telefonon (munkaidőben általában 2 órán belül), és átbeszélhetitek, hogyan tudunk a legjobban hozzájárulni vállalkozásod sikeréhez! Bátran keress minket, ha úgy érzed, elakadtál a tartalmak létrehozásában!

Ezeket olvastad már?

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

Amíg csak abban tudsz gondolkozni, hogy egy betérő vevő éppen most mennyit hagy nálad, illetve hogy a ma elköltött marketing forintok ma megtérülnek-e, addig nem fogsz tudni igazán nagy céget épít...

Elolvasom
6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

6+1 nem gyenge érv, amiért kötelező lenne céges blogot vezetned

Ha elég tökös lennék, akkor odamennék hozzád, és két kézzel megráználak, hogy “ember, mit nem értesz azon, hogy muszáj a cégednek blogolnia?”. De nem vagyok én ilyen tökös, úgyhogy írtam inkább egy...

Elolvasom
Hogyan változtatja meg a céged online marketing eredményeit akár már egy jó bástya poszt

Hogyan változtatja meg a céged online marketing eredményeit akár már egy jó bástya poszt

Ha nincs is időd heti vagy kétheti szinten, azaz rendszeresen blogolni, akkor is érdemes legalább 2-3 bástya posztot készítened, mert ezekkel brutál jó eredményeket lehet elérni már rövid távon is.

Elolvasom