Az első perctől (2005-től) nagyjából 2016-ig saját kezűleg fabrikáltam a Klikkmarketing honlapját. Minden egyes karaktert én ütöttem le a kódban, minden funkciót én alakítottam ki, nem volt WordPress motor, hanem én csináltam a nulláról. Nincs okom a szégyenkezésre, hiszen 100 milliós méretig vittük azokkal a honlapokkal, amiket magunknak készítettem. Nem igazán foglalkoztam a mobilra optimalizálással, mert alapból egész jól muzsikált a honlap a mobilokon is.
2016-ra viszont már éreztem, hogy nincs ez jól, és egyrészt átálltunk WordPress motorra, és azóta figyelünk már magunknál is a mobil témára. Most direkt megnéztem az adatokat, akkoriban már (vagy ahogyan én gondoltam, még csak) 20%-nyi mobil látogatónk volt.
2017-ben amúgy már 30%, 2018-ban már 38%, 2019-ben pedig már az 50%-ot közelítette a mobilos látogatók aránya.
Nem hiszem, hogy nálad amúgy más a helyzet, de témától függően lehet kicsit kisebb is az arány, de lehet akár sokkal magasabb is. Van ügyfelünk, ahol 70% körüli a mobil látogatottság aránya.
Ha ilyen körülmények között még mindig nem szentelsz figyelmet a témának, akkor tényleg felelőtlen vagy, mert
a profitod, a jövedelmed, a munkatársaid jövedelme, és akár a céged túlélése lehet a tét.
Az már majdnem szentimentalizmus, hogy amúgy ha jók a termékeid és szolgáltatásaid, akkor kutya kötelességed azt a lehető legnagyobb mértékben eljuttatni az embereknek (vagy cégeknek) – márpedig ha az emberek nem tudják használni a honlapodat mobil eszközről, akkor nem tettél meg mindent az ügy érdekében.
Mekkorák lehetnek a károk?
Nem túlzás így fogalmazni, nyugodtan lehet kárnak hívni azt, ha értékes látogatókat, konkrét vásárlásokat, ajánlatkéréseket engedünk el azért, mert a honlap elriasztja a látogatókat. Megfelelő mobil oldalakkal megszereztük volna a vevőt, de csak emiatt nem szereztük meg mégsem. Ez a jelenség napról-napra, óráról-órára jelen lehet a te honlapdon is. Nem riogatni akarlak, vagy az ördögöt a falra festeni, de a helyzet tényleg lehet komoly.
Vannak olyan honlapok, azon belül vannak olyan űrlapok, amik például egyszerűen alig működnek mobilon, ezért egy csomóan hagyják a francba a kitöltésüket.
Ha ez történetesen egy megrendelő űrlap, az… gáz.
Nemzetközi felmérések alapján például az átlagos vásárlási konverziós arány ( = 100 látogatóból hányan vásárolnak) az e-kereskedelemben 4% körüli, ha asztali eszközről beszélünk (pl. egy laptopról), és 2% körüli, ha mobil eszközről (pl. okostelefon). Nem kell ebből őrült következtetéseket levonni, mert az amerikai piac, vagy a brit piac külön-külön jelentős eltéréseket mutat, és így nyilván a magyar piac is más, de az egyértelműen látszik, hogy nagy különbség van a számok között.
A saját adataink (tehát a Klikkmarketing saját honlapjának adatai) például inkább fordított képet mutatnak, és sok esetben a mobilról jövő látogatóknak van jobb konverziós aránya. Az Online Marketing Iránytű nevű (jelenleg egy ingyenes regisztrációért cserében elérhető) képzésünk regisztrációs oldalának konverziós aránya
- mobil eszközről 50% körüli,
- asztali eszköztől 30% körüli.
Tehát majdnem kétszer jobban konvertálnak a mobilos látogatók. Ez a szokásos kérdésnek éppen a fordítottját veti fel nekünk: miért konvertálnak jobban a mobilosok? A lényeg, amit meg kell értened, hogy
óriási eltérések lehetnek a számokban, és ha nem te kontrollálod ezt, azaz nem foglalkozol vele tudatosan, akkor csak a vak szerencsében bízhatsz,
hogy megfelelőek az oldalaid mobilon is.
Szóval mekkorák lehetnek a károk forintban?
Ha az e-kereskedelmi honlapodon mondjuk van havi 10.000 látogatód (ami nem kevés, de nem is sok), és a látogatók fele mobilról jön, akkor van havi 5.000 mobilos látogatód. Ha 1.5% a konverziós arányod a mobilosok körében, akkor van havi 75 vásárlásod mobilról. Legyen a kosárértéked 8000 Ft vásárlásonként.
Ha eddig nem igen figyeltél a reszponzivitásra, akkor nem lenne meglepő, ha mondjuk ez a 1.5%-os konverziós arány felvihető lenne viszonylag könnyedén 2.0%-ra, ami összesen 100 vásárlás lenne, tehát 25-tel több, mint korábban. Ugyanakkor hirdetési kerettel, minden más változatlansága mellett.
Ez a 8.000 Ft-os kosárértékkel számolva havi 200.000 Ft plusz bevétel, évi több mint 2 millió Ft. Persze ez csak egy számolgatás kamu számokkal, érdemes lenne becsléseket csinálnod a saját számaiddal.
Reszponzivitás – jó, ha ismered a gyermek nevét
A gyermek neve tehát reszponzivitás. Az angol kifejezésből eredően ez azt jelenti, hogy mennyire képes a honlap alkalmazkodni ahhoz, hogy milyen eszközről nézik éppen. A 2016-ig életben lévő honlapunk például pont ugyanazt mutatta mobilon, mint egy laptopon. Ez azért probléma amúgy, mert egy tizedakkora képernyőn nem valószínű, hogy jól működik ugyanaz a tartalom (pl. betűméret), még akkor sem, ha amúgy a mobilokat közelebbről szoktuk nézni, és ez “segít” ezen a helyzeten.
Mitől reszponzív egy honlap?
Henry Ford mondta, hogy a gondolkodás a legnehezebb munka a világon – ezért csinálják olyan kevesen. Egy igazán reszponzív honlap elkészítéséhez éppen arra van szükség, hogy gondolkodjunk. Hogyan fogja használni egy mobilról érkező látogató a honlapot? Mire kíváncsi? Milyen információkra van szüksége? Mekkora lesz várhatóan a képernyője, és azon mi mennyire fog látszani?
Mondok néhány példát a reszponzív honlap működésre, és egy csapásra megérted a lényeget. A tipikusan számításba veendő területek a következők (a teljesség igénye nélkül, ízelítőként):
- szövegek, címsorok, leírások méretei – ami jó méret egy laptopon, az általában nem jó egy mobilon
- honlap elemek egymás utáni sorrendje – ami jó és érthető elrendezés egy laptopon, az sokszor teljesen zavarossá válik mobilon
- miknek kell látszódniuk mobilon, és mik a felesleges elemek – kevesebb a hely a mobil képernyőn, gyakran érdemes levenni bizonyos elemeket
- űrlapok működése – amire van hely, és amire könnyű rákattintani egy egérrel, arra sokszor nincs hely, és nehezen “kattintható” az ujjunkkal
Mutatok két konkrétabb példát a saját házunk tájáról:
Ezen az Online Marketing Iránytű regisztrációs oldalát látjuk, balra az asztali verzió, jobbra értelemszerűen a mobil. Itt azt kell látni, hogy
- az asztali verzión egyből látszik (görgetés nélkül) szinte az egész lényegi leírás, illetve szinte az egész űrlap – tehát tisztán látszik, hogy mit kell csinálni, illetve
- a mobil verzión nincs ennyi hely, de úgy oldottuk meg a betűméretezést, illetve némi szöveget is lecsíptünk, hogy legalább az űrlap teteje látszódjon, és nyilvánvaló legyen a cél – ezt támogatja, hogy az űrlapnak van saját címsora (“Regisztrálj a képzésért!”).
- Plusz tipp, amit a képet nem látsz, de ha megnézed mobilról ezt az oldalt, akkor látni fogod, hogy az űrlap mezőit némileg átalakítottuk, azaz eltűntek a címkék, és maga a mező tartalmazza, hogy melyik mezőről van szó. Ezzel helyet nyertünk alapvetően, kisebb helyen is elfér az űrlap.
Ezen a honlapunk főoldalát látjuk, balra az asztali verzió, jobbra a mobil. Itt azt kell látni, hogy
- az asztali verzión egyből látszik (görgetés nélkül) a 4 legfontosabb dolog, amit mutatni akarunk jelenleg magunkból – tehát tisztán látszik, hogymi a választék, és hogy merre lehetne menni, illetve
- a mobil verzión teljesen átvariáltuk a megjelenést, mert kevesebb a helyünk, ezért magukra az illusztrációs képekre írtuk rá a szolgáltatás nevét, és a dolgok sorrendjén is változtattunk, így lett az online marketing konzultáció az első dolog, amit lát a látogató – most így gondoljuk ezt megfelelőnek.
- Hangosan gondolkodom, és egy lehetséges optimalizálási ötletet mutatok neked is (magamnak pedig rögzítem az ötletet): meg lehetne csinálni a mobil verzión kisebbekre az egyes szolgáltatások leírását, hogy egyszerre akár 2-3 is látszódjon mobilon is. Kisebb kép, kisebb betűk, kisebb sorköz, kisebb térköz, és máris többet látunk. Hát ilyen dolgokon lehet spekulálni a reszponzivitás témában.
Maradjunk annyiban, hogy a reszponzivitás témában elég sok tartalék van a legtöbb vállalkozásban. Azért jó ez a téma, mert úgy lehet sokszor egészen könnyedén plusz bevételre szert tenni, hogy nem kell folyamatosan többet költeni hozzá pl. online hirdetésekben, hanem egyszer hozzá kell nyúlni a honlaphoz, és esetleg évente párszor csinálni egy frissítő auditot.
HÁZI FELADAT:
- Tedd rá a figyelmedet a témára, mert fontos lehet! Nézd meg a Google Analyticsben (Közönség / Mobil / Áttekintés), hogy nálad mekkora a mobilos látogatók aránya jelenleg (illetve esetleg a trendet, hogy tavaly, vagy tavalyelőtt mennyi volt, és ez hogyan változik).
- Azt is nézd meg az Analyticsben, hogy miként alakul a konverziós arány eszköztől függően! (Ugyanott meg tudod nézni, mint az előzőt, ugyanazon a képernyőn.)
- Próbálj meg egy becslést készíteni, hogy mennyi tartalék lehet a reszponzivitásban, és számold ki azt is, hogy mennyit bukhatsz a dolgon jelenleg, vagy másképp nézve: mennyit nyerhetnél, ha tuningolnál a dolgon..
- Regisztrálj az Online Marketing Iránytű nevű 60 perces, most egy egyszerű regisztrációért cserében elérhető képzésünkre – nem fogod megbánni!
Ha van kérdésed a témában, akkor a Facebook oldalunk kapcsolódó posztjánál tudsz kérdezni! Ha közvetlen segítséget szeretnél tőlünk kérni akár ennek az írásnak a témájában, akár más online marketing témában, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, vagy jelentkezz közvetlenül konzultációra egy szakértőnkkel!