E-mail marketing – minden, amit vállalkozóként tudnod kell a témáról

Sokan már évek óta temetik az email marketinget, de az igazság az, hogy nem találsz olyan igazán profi és eredményes céget, aminek nincs komoly listája és komoly email marketing tevékenysége.

A Klikkmarketing email marketingje már 2006-ban elindult. 2005 óta létezik a cég, szóval alig volt 1 olyan évünk, amikor lista nélkül éltünk. Akkoriban indítottuk el az “Online marketing magazint”, elkezdtük gyűjteni a regisztrálókat, és elkezdtünk velük “levelezni”. Egyszerre indult a listával a blog, tehát azonnal apropó is volt hozzá, hogy milyen emaileket küldjünk a lista tagjainak. Hát küldjük az új írásokról az értesítőket. És persze néha küldtünk olyan leveleket is, hogy “vedd meg X tananyagunkat”, vagy “kérj ajánlatot, dolgozzunk együtt!”.

Amint látod, roppant egyszerű ez az egész, de azért mára már nagyon jelentős irodalma, tudásbázisa van a témának. Ebben az írásban összeszedtem neked “mindent”, amit vállalkozóként tudnod kell az email marketingről ahhoz, hogy a saját cégedben is a helyére tudd tenni ezt a témát. Ez a cikk tehát nem szakembereknek szól, hanem vezetőknek.

Mivel ez egy elég hosszú írás, ezért csináltam neki saját tartalomjegyzéket:

  1. Mire és miért jó az email marketing?
  2. Milyen email marketing vagy CRM szoftvert használjunk?
  3. Hogyan lehet növelni az email lista méretét?
  4. Milyen gyakran küldjünk levelet a lista tagjainak?
  5. Milyen email típusok vannak?
  6. Milyen egy profin összeállított email?
  7. Mit tehetünk azért, hogy a levelek tényleg célba érjenek?
  8. Mik a legfontosabb számok az email marketingben?
  9. Hogyan vágj bele a profi email marketingbe?
  10. Mennyi munka egy email marketing gépezet üzemeltetése?

Ha felkészültél, akkor vágjunk is bele!

1 Mire és miért jó az email marketing?

Mondhatnám azt is, hogy egyszerűen muszáj ma email marketingezned, ha komolyan gondolod a vállalkozásod online marketingjét. Persze jogosan mondanád, hogy ennél azért több érvre van szükséged, ezért hozok több olyan szempontot is, amik egyenként is elegek lehetnek érvként.

Új vevők szerzése

Nem arra gondolok, hogy egy vásárolt (vagy bele se merek gondolni: egy “szerzett”) listára kiküldesz egy tömeges levelet, és reméled, hogy lesz belőle új vevő. Nem, itt arról van szó, hogy azokból az érdeklődőkből, akik még nem állnak készen a vásárlásra, vevőket lehet “varázsolni”. Tehát még nem vásárolnak, de feliratkoznak az email listádra. Kapnak tőled leveleket, és néhány nap, vagy néhány hét, vagy talán néhány hónap alatt “megérnek” a vásárlásra.

Email lista és email marketing nélkül csak azokat tudod vevővé konvertálni, akik éppen akkor készen is állnak a vásárlásra, amikor a honlapodon járnak. Az összes lehetséges jövőbeni vevőidnek csupán nagyjából a 20%-a olyan, aki már most készen áll vásárolni. Ha a maradék 80%-kal nem kezdesz semmit, nem kezded el építeni velük a kapcsolatot, akkor amikorra ők is készen állnak majd, jó eséllyel nem nálad fognak vásárolni, hanem egy konkurensednél.

Kapcsolattartás a meglévő vevőkkel + újra eladás

Ebben a kapcsolattartásban persze van némi hátsó szándék, hiszen azt akarjuk, azért építjük és fejlesztjük a kapcsolatot, hogy a vevők újra meg újra vásároljanak. De ha ez a hátsó szándék túl erős, és nagyon kilóg a lóláb, akkor  bár a dolog úgy is működni fog, de kicsit izzadtságszagú lesz. Azok tudnak igazán jó vevő bázist építeni, akik őszintén érdeklődnek a vevőik iránt, akik őszintén segíteni akarnak nekik. Akik csak eladni akarnak, azoknak is lesznek sikerei, de én arra bíztatlak, hogy te ne ilyen legyél.

Szóval ha jó a kapcsolatunk a vevőinkkel, akkor teljesen természetesen, erőlködés nélkül is menni fog az, hogy elérjük, hogy ők újra meg újra vásároljanak. Ha kijön egy újdonság, akkor azt megvegyék tőlünk. Ha elfogy valami, akkor nálunk vásároljanak újra. Van néhány tipikus eset, ami nagyon alkalmas arra, hogy email marketinggel támogassuk az újra meg újra eladást. Nem csak ezek vannak, de ezek nagyon szemléletesek.

  • Elfogyó termék pótlása. Nyomtatópatron, bébiétel, pelenka, fehérjepor, ásványvíz, hajlakk, kávé, bármi. Ha például nyomtatókkal meg nyomtatókellékekkel foglalkozol, akkor kínálja magát, hogy tegyél azért, hogy mindig nálad vegyék meg a papírt, a festéket, vagy nálad szervizeltessenek. Ha tudnál aktív kapcsolatot ápolni a vevőkkel, akkor akár azt is tudhatnád, hogy kinek kb. mikor fogy el a festék. Például megkérdezed, hogy havi hány oldalt szoktak nyomtatni, és látva a vásárolt patronokat, be lehet lőni a tipikus fogyást. Vagy egyszerűen a meglévő korábbi rendelések üteméből lehet következtetéseket levonni. Ezeket a dolgokat CRM rendszerrel, de egy email marketing szoftverrel is meg lehet oldani, bár nem ez az alapszint.
  • Újra meg újra felmerülő igények kielégítésa. Fodrász, kozmetikus, masszőr, mérlegképes könyvelő továbbképzés, klíma tisztítás, autógumi csere, vagy bármi, amit rendszeresen igénybe szoktunk venni. Ha jobban belegondolsz, akkor nem csak azt lehet elérni, hogy hozzád jöjjenek vissza, hanem azt is, hogy gyakrabban vegyék igénybe a szolgáltatást. Hogy ne 4 hetente járjanak fodrászhoz, hanem 3 hetente. Meg lehet például tanítani a vevőknek, hogy miért érdemes gyakrabban járni.

Segíti a teljes online marketing megtérülését

Arra gondolok, hogy elég sok vállalkozás küzd azzal, hogy nem tudja finanszírozni az online marketingjét, tipikusan az online hirdetéseit – mert egyszerűen dobálják be a pénzt a gépbe, de nem jön ki annyi bevétel a gép másik oldalán, ami fenntartaná a rendszert. Az ilyen vállalkozások nem tudnak folyamatosan hirdetni, mert egyszerűen mínuszban futnak a hirdetések, és amikor van pénz, akkor hirdetnek, ha nincs pénz, nem hirdetnek. Ez az egyik legnagyobb hiba az online marketingben.

Az email marketing abban tud segíteni, hogy az egy látogatóra vetített bevétel nagyságát tudja növelni. A Google vagy Facebook (vagy bármilyen más) hirdetésekkel ugye látogatókat “veszünk”, és azt reméljük, hogy a bevétel oldalon egy átlagos látogatóból több bevétel fog kijönni, mint amennyit fizettünk érte. Namármost, ha a lehetőségek tárháza annyi, hogy vagy vásárol, vagy nem (avagy vagy ajánlatot kér, vagy nem), akkor az esély a megtérülésre mondjuk X. Ha fel is tud iratkozni az illető a listánkra, és onnantól elkezd leveleket kapni, elkezd épülni vele egy kapcsolat, aminek a végén lehet, hogy pár nap, pár hét, vagy pár hónap után vásárlás lesz a vége, akkor az átlagos bevétel per látogató érték nőni fog. Az esély a megtérülésre lehet, hogy felmegy 2X-re. Így a hirdetésekre is több fog jutni. Egyszerűen több látogatóból lesz bevétel, mint eddig.

Ma már sok iparágban és piacon szinte lehetetlen jó megtérülést elérni email marketing nélkül. Azok a cégek, akik “megszokták”, hogy megy a biznisz úgy is, hogy hirdetgetnek, a vevők jövögetnek, és ez így pluszos, azok előbb-utóbb szintén csodálkozni fognak, hogy majd kezdi a dolog nem megérni. És majd akkor ők is elkezdenek listát építeni – ha nem lesz még késő.

Szakértői pozícióba emel

Ez egy kis ferdítés, mert nem maga az email marketing emel, hanem azok a tartalmak, amiket a segítségével el tudsz juttatni a “piacodnak”, azaz az érdeklődőidnek. Példa: nemrég kaptam egy visszajelzést egy friss feliratkozónktól, aki elmondta, hogy már az első tőlünk kapott levélben (a visszaigazolásban) adunk neki egy olyan tippet, amiről azonnal megértette, hogy mi tényleg tudunk valamit, és érdemes követni minket. És akkor ez az illető még csak most kezdi majd kapni a leveleket az új írásainkról (például erről is), meg minden másról.

Természetesen mi sem attól vagyunk szakértők, hogy leveleket küldünk, és te sem attól vagy az, de az email marketing abban tud segíteni, hogy az érdeklődőidnek folyamatosan meg tudd adni azokat az impulzusokat, amiktől azt fogják érezni, hogy ti nagyon értetek hozzá.

2 Milyen email marketing vagy CRM szoftvert használjunk?

Ne gondold ezt túl! A lényeg ez. Választasz egy szoftvert, nyilván körülnézel a piacon előtte, és meghozod a legjobbnak tűnő döntést. Elkezded használni. Aztán maximum, ha annyira belelendülsz, és véletlenül kiderül, hogy nem ideális a választás, akkor majd váltasz. Ennek persze lesz költsége meg lesz vele macera – de az a legnagyobb probléma, hogy sokan a nagy választásban hetekig, hónapokig, de egyesek ÉVEKIG halogatnak nagyon fontos döntéseket. És közben már akár több szoftvert is kipróbálhattak volna élesben, de mindenesetre már rég jönnének az eredmények az email marketingből, de még mindig nem történt semmi, mert csak a gondolkodás megy. Ne kövesd el ezt a hibát!

MiniCRM

A MiniCRM egy magyar vállalkozás, ami nekem például fontos szempont. Azt hiszem, hogy 2013 körül kezdtük el használni. Akkor még főleg a CRM funkcióit használtuk “csak”, tehát az ajánlatkéréseket kezeltük benne. Ma már az ajánlatkérések mellett a meglévő ügyfél állományunkat is itt kezeljük (a napi ügyfél munkához is), a HR folyamatainkat is ebben kezeljük, bizonyos megrendeléseket is ebben kezelünk és a “hagyományos” email listánkat (“hírlevél listánkat”) is itt kezeljük. Mi azért szeretjük, mert egyszerű a használata és jó az ügyfélszolgálata.

Az egyik hátránya, hogy nekünk például havi közel nettó 100 ezer Ft a költsége, de mi sokan használjuk, sok mindenre. (Ennél sokkal kevesebbért is elérhető már, kisebb vállalkozásoknak, kisebb igényekre.) Az árát önmagában megítélni teljesen értelmetlen, mert nem az a kérdés, hogy mennyibe kerül, hanem hogy mennyit hoz a konyhára. A másik hátránya, hogy az ecommerce funkciói azért kívánni valót hagynak maguk után. Nincs például “gyári” integrált bankkártya elfogadás, és csak elég sok macerával lehet megoldani bizonyos dolgokat. A MiniCRM egyértelműen inkább egy CRM rendszer, aminek vannak ecommerce és email marketing lehetőségei is. Arra bizonyosan több mint alkalmas, hogy belevágj az email marketingezésbe, és mellette akár a CRM használatba.

Ez az egyik szoftver, amit mi kifejezetten ajánlani szoktunk – és amivel mi is foglalkozunk megvalósítás szinten. Helyzettől függ, hogy ez-e az optimális választás, vagy egy másik.

Sales Autopilot

A Sales Autopilot (vagy ahogyan sokan emlegetik: SAPI) szintén magyar vállalkozás. Azt hiszem, 2017-ben kezdtük el használni. Nagyon nagy a tudása, lényegében mindent meg lehet oldani a segítségével, amit egy valamirevaló magyar kisvállalkozás el tud képzelni, köztük számos, gyárilag létező, összekattintgatható integrációval (számlázó, kártyás fizetés, egyebek). Az egyik hátránya amúgy szerintünk éppen az, hogy “túl sokat tud”, illetve kicsit nehézkesebb a kezelőfelület használata. Az árát tekintve már akár havi néhány ezer forinttól elérhető, de amire mi használjuk, annak szintén sok tízezer forint a költsége havonta – viszont itt is igaz, hogy teljesen mindegy, hogy valami mennyibe kerül, ha megfelelő a megtérülése.

A SAPI email marketing és ecommerce funkciókban szerintünk egyértelműen erősebb, mint a MiniCRM, de CRM funkciókban pedig egyértelműen gyengébb. Ezt nem titkolják a készítők sem, a Sales Autopilot nem egy CRM rendszer, hanem egy email marketing automatizációs megoldás.

A SAPI is egy olyan szoftver, amit kifejezetten ajánlani szoktunk – és amivel mi is foglalkozunk megvalósítás szinten. Helyzettől függ, hogy ez-e az optimális választás, vagy egy másik.

Active Campaign

Az Active Campaign egy amerikai szoftver, az egyik legkedveltebb a maga nemében – a funkciói és az árazása miatt. Már egészen olcsón elérhetőek olyan csomagok, amik használható megoldást nyújtanak. Integráció terén sem áll rosszul, hiszen integrálható pl. a Számlázz.hu-val, a Barionnal, meg úgy általában mindennel, amire szükség lehet itthon. Az amerikaisága ellenére teljesen magyarított kezelőfelülete (is) van, tehát a nyelvi korlátok sem okozhatnak problémát.

Az Active Campaign a harmadik olyan szoftver, amit kifejezetten ajánlani szoktunk – és amivel mi is foglalkozunk megvalósítás szinten. Helyzettől függ, hogy ez-e az optimális választás, vagy egy másik.

Honlap/webshop motorok saját levélküldői

A legtöbb népszerű honlap/webshop motorhoz van valamilyen saját házi megoldás is. Ezek legtöbbike a “jobb a semminél” kategória, és a semminél tényleg jobban tudnak működni, illetve van néhány olyan megoldásuk, amit elég macerás lenne másképp megoldani. Ilyen megoldás például a Shoprenter elhagyott kosár utáni levélküldés (regisztrált vevőknek). Aki igazán komolyan veszi az email marketinget, az használ valamilyen célszoftvert, hiszen ezek a honlap/webshop motorok kiválóak lehetnek a maguk nemében, de nem kiválóak komolyabb email marketing feladatokra.

3 Hogyan lehet növelni az email lista méretét?

Először pár szó arról, hogy “kik vannak a listán”. Persze el lehetne ezt bonyolítani, de alapvetően két kategóriába lehet sorolni a lista tagjait: vevők és érdeklődők. Ez lehet konkrétan (“fizikailag”) akár több lista is, és ennek a kezelését szoftvere válogatja. Most általánosságban tehát mondhatjuk, hogy vannak a listán vevők, és vannak nem vevők is – valószínűleg utóbbiak vannak többet. Oda akarunk kilyukadni, hogy a lista növekedni fog egyrészt az új vásárlókkal, másrészt a feliratkozókkal.

Legyen “mindenhol” feliratkozási lehetőség!

A mindenhol alatt azt értjük, hogy mindenhol, ahol azért van értelme és relevanciája. Ilyen hely lehet a blogod, az összes blog bejegyzés oldala, benne lehet a honlapod menüjében. Felugorhat popup üzenetben, amikor valaki el akarja hagyni a honlapodat, vagy amikor már X perce ott van a honlapon (mert ez azt jelenti, hogy erősen érdeklődik). Megkérheted a vásárlásnál a vevőket, hogy iratkozzanak fel a hírlevélre is. Szóval a lényeg az, hogy minden lehetőséget ragadj meg arra, hogy ha valaki nem is akar még vásárolni vagy ajánlatot kérni, akkor is “legalább” iratkozzon fel a listádra. Ehhez persze kell adnod valami normális apropót, mert csak úgy listákra általában senki nem akar feliratkozni.

Legyen valódi apropója a feliratkozásnak!

A két szép szemünkért senki nem fog feliratkozni a hírlevelünkre. Tehát a “csak úgy” oda rakott feliratkozási lehetőségek általában szinte semmilyen eredményt nem hoznak. Komoly indok kell ahhoz, hogy valaki megmozduljon és feliratkozzon. Az már 10 éve sem nagyon volt elég indok, hogy valami ingyen van. Egy ingyenes dolgot is ugyanúgy el kell adni, mintha egy fizetős termék lenne.

Azért nehéz “eladni” egy hírlevél feliratkozást, mert nem hoz semmilyen azonnali előnyt. Majd kapok értesítőt a blog bejegyzésekről, majd kapok értesítőt az akciókról, majd kapok ezt vagy azt. De MOST nem okoz semmilyen kielégülést a dolog. Ennek a problémának a feloldására szoktak ajándékba adni valamit, ami képes azonnali élményt, előnyt, kielégülést okozni.

Mi lehet például ilyen apropó azért, hogy szívesen és nagy számban iratkozzanak fel?

  • Kupon, kedvezmény, azonnali akció. “Regisztrálj a 10%-os kuponért!” vagy “Regisztrálj az ingyenes szállításért!” vagy bármi más, ezek csodásan tudnak működni.
  • Tanulmány, videó, letölthető valami. Ezt már szerintem mindenki ismeri. Ami nagyon fontos, hogy egy ilyen anyag tényleg brutál jó legyen. Ha csak egy gagyi 2 oldalas PDF-et odadobsz, akkor csalódni fog a feliratkozó. (Persze lehet egy 2 oldalas PDF is brutál jó.) Nézd meg, hogy mi mit adunk itt a blogban regisztráció nélkül (ez például, amit olvasol, egy 8000 szavas cikk), és vesd össze azzal, amit sokan mások csinálnak. Vagy akár te is? Remélem, nem.
  • Hírlevél sorozat. Ez tulajdonképpen a “tanulmány letöltésért” cserébe megoldás egy másik verziója, amikor több emailben csepegteted az infókat. Jól tud működni, de számítani kell rá, hogy ha például 5 emailből áll a sorozat, akkor az utolsót már közel sem fogják annyian megnyitni, mint az elsőt.
  • Termékminta. Jó megoldás lehet egy kereskedelmi cég részére, ha ingyen igényelhető termékmintákat használ. Arra kell itt nagyon figyelni, hogy ez azért elég költséges lehet, tehát komolyabb utánkövetési lépéseket kell végezni annak érdekében, hogy legyen elég bevétel finanszírozni ezt az egészet.
  • Máshogyan nem elérhető opciók. Például bizonyos cikkeket, vagy akár bizonyos honlap funkciókat csak a regisztrált tagok érhetnek el. Én például vasárnaponként küldök a levelező listánkra egy úgynevezett Vezetői Levelet. Ezt máshogyan nem éred el, nem jelenik meg például a blogban, nem tudod utólag elérni. Vagy fel vagy iratkozva, amikor küldöm, vagy nem.

Az Online Marketing Iránytűvel kínált közel 5 órás videós képzés egy elég jó apropó egy ingyenes feliratkozásra…

Legyen a céges kultúra része a lista!

Benne kellene, hogy legyen a cég DNS-ében, hogy van egy lista, aminek értéke van, és ezt a listát mindig növelni kell, a minőségét pedig javítani. A lista nem a marketing részleg hóbortja, hanem a cég tőkéje. Akár minden egyes munkatárs legyen képben azzal kapcsolatban, hogy milyen ez a lista, mi történik a tagokkal, miért érdemes rajta lenni, és a többi. Ez azért fontos, hogy bármilyen helyzetben épülhessen a lista azáltal, hogy a kollégák minden releváns helyzetben felismerik, ha valakinek ajánlani lehet a regisztrációt. Vagy mindenki vegyen észre olyan ötleteket, amivel növelni lehet a listát. Legyen evidens, magától értetődő, hogy van egy lista, amin állandóan dolgozni kell.

 

4 Milyen gyakran küldjünk levelet a lista tagjainak?

A lehető leggyakrabban, ami hasznos a listán lévő embereknek, de még nem zavarja őket túlságosan. Azért használom a “túlságosan” szót, mert egyrészt mindig lesznek, akik a heti egy darab emailre is azt mondják majd, hogy zavaró, másrészt, ha elég nagy értéket tudsz adni a levelekkel, akkor ki fogják bírni simán azt, ha egy picit gyakrabban küldesz leveleket az ízlésüknél. Ha pedig nem adsz értéket, akkor úgyis tökmindegy az egész. Úgy általában véve arra kell tenned a fókuszt, hogy miként tudod a lehető legnagyobb értéket átvinni, és nem arra, hogy ilyen “milyen gyakran küldjünk levelet” vagy más hasonló “mi illik és mi nem” kérdésekre keresd a választ.

“Amelyik nap nem küldök levelet, aznap tuti nem keresek pénzt”

Ezt még pár évvel ezelőtt hallottam egy nemezetközi szinten is “játszó” vállalkozótól, aki mindig rengeteg emailt küldött. Ő annak a híve, hogy tényleg akár minden nap küldjünk levelet. Akit zavar, az úgyis leiratkozik, és az úgysem a vevőm. Aki a vevőm, azt vagy nem zavarja, vagy elviseli.

Mi nem vallunk ennyire szélsőséges nézeteket, de azért sok igazság van abban, amit ez a vállalkozó mondott, illetve ahogyan hozzááll a kérdéshez. Túl sok olyan vállalkozó van, aki szó szerint fél akár heti két levelet küldeni, mert mit fognak szólni, le fognak iratkozni az emberek. A fókusz gyakran nem helyes, amikor ilyenek szóba kerülnek: nem az értékadásra figyelünk, hiszen ki reklamálna heti két olyan emailért, aminek szinte minden egyes példányából profitálni tud? És itt nem csak szó szerinti profitra lehet gondolni: a csajozást “tanuló” srác reklamálna heti két olyan hírlevélért, amiben mindig atomjó csajozási tippek vannak? A testépítő reklamálna a heti két (vagy több) levélért, amiben mindig atomjó edzési és táplálkozáso tippek vannak? Na ugye.

Szóval nem azt mondom, hogy minden nap küldj levelet, de azt igen, hogy ha képes lennél minden áldott nap atomjó értékadó leveleket küldeni, akkor az sem lenne probléma, ha minden nap küldenél egy levelet a listára. A kép amúgy úgy teljes, hogy az értékadásnak az is a része, hogy nem terhelem túl az embereket. Tehát ha a napi levél túlterhelne valakit, akkor az már nem is akkora érték.

Heti 1 levelet egészen könnyű küldeni – ha rendszerben gondolkozol

Az Online Marketing Iránytűben például azt javasljuk minimum szintnek a céges blogolásban, hogy kéthetente legalább egy új blog bejegyzést készítsünk. Ha ez teljesül, akkor máris megvan minden második levél. Ha netán mellette legalább heti 3-4-et posztolunk a Facebookon, akkor meg is van a levelek másik fele: írhatunk kéthetente egy “ezek az elmúlt két hét legjobb Facebook posztjai” levelet.

De ha kellő ideje blogolsz, akkor lehet leveleket küldeni régebbi írásokról is, újra meg újra. Például “erről írtunk pont egy éve”, vagy “ez az írásunk megint aktuális, mert…” vagy hasonlók. Kellő fantáziával nagyon könnyű heti egy egyedi leveket küldeni a listának.

Soha ne küldj felesleges levelet, csak mert “küldeni kell”

Ez minden kommunikáció kapcsán igaz. Soha ne posztolj a Facebookon csak azért, mert “ma még nem posztoltál” vagy mert “posztolni kellene”. Ha nincs mondanivaló, akkor inkább ne. Szóval ne küldj csak azért levelet, mert küldeni kell. Találj olyan apropókat, amik tényleg értékessé tudják tenni a leveleidet. Ne a leveleken görcsölj, hanem teremtsd meg az apropókat. Például heti egy új blog bejegyzés formájában.

5 Milyen email típusok vannak?

Nem az a lényeg, hogy van valamiféle könyv, amiben közlik az email típusokat, és neked ezekből “kell” válogatnod. Itt a lényeg annyi, hogy értsd: milyen esetekben, milyen célokkal, milyen megfontolásokból lehet és érdemes leveleket küldeni. Ha ezt jól megérted, akkor sokkal kevésbé lesz félelmetes az egész email marketing téma.

“Tranzakciós” emailek

Amikor történik valamilyen “tranzakció”, akkor arról lehet és érdemes is emailt küldeni. De mi számít tranzakciónak?

  • feliratkozás hírlevélre,
  • vásárlás,
  • ajánlatkérés,
  • jelentkezés egy rendezvényre,
  • a számla elküldése,
  • belépő elküldése,
  • … vagy bármi hasonló.

Ezeknek a tranzakciós leveleknek egy jelentős része tulajdonképpen egy visszaigazolás. Visszaigazoljuk a vásárlást, az ajánlatkérést, a feliratkozást, vagy mást. Egy másik terminológia szerint szoktuk ezeket automata leveleknek is nevezni, hiszen az email szoftver vagy a CRM rendszer ezeket automatán küldi – persze miután egyszer be lettek állítva.

Miért olyan fontosak a tranzakciós levelek? Mert ezeknek óriási a megnyitási aránya. Ha épp vettél valamit, vagy feliratkoztál valamire, akkor óriási az esélye, hogy meg fogod nézni a visszaigazolást – különösen, ha erre külön felhívják a figyelmed a köszönőoldalon. Szóval ezek a levelek mindig egy ziccer lehetőséget jelentenek a küldő számára.

E-mail sorozatok

Ezek olyan levelek, miket előre be tudsz időzíteni, és a feliratkozók sorban, bizonyos időközönként megkapják őket. Ilyen lehet például egy welcome, azaz üdvözlő levél sorozat. Ezt a feliratkozás utáni napokban vagy néhány hétben “kell” küldeni, és a célja az, hogy bemelegítse a feliratkozót és egyre szorosabbá fűzze a kapcsolatot. Lehet ez 2-3, de akár 10 email is, amit akár minden másnap, vagy 3 naponta, vagy ahogy csak akarod, olyan időközönként lehet kiküldeni. A welcome sorozatba beteheted a legjobb blog bejegyzések linkjét, a legnépszerűbb termékeid ajánlóját, egy bemutatkozó üzenetet, vagy bármit, amit fontosnak tartasz.

De lehet email sorozatot küldeni akár egy vásárlás után, ami segíti a termék használatát. Vagy lehet oktató email sorozat. Nekünk például volt régebben egy “16 napos AdWords kiképzés” nevű levél sorozatunk, ami összesen 8 levélből állt, amit minden másnap küldtünk. Ez 8 alkalom volt arra, hogy kapcsolatba lépjünk és értéket adjunk az érdeklődőknek.

Tartalom értesítők

Ha rendszeresen teszel fel új tartalmat a honlapodra, például blogot írsz (ugye csinálod?), akkor ezekről az új bejegyzésekről értelemszerűen érdemes lenne értesítőt küldeni az olvasóknak. Ha például kéthetente egy új blog bejegyzés készül (ami nem olyan sok, de lényegesen több, mint amit valószínűleg a legtöbb konkurensed csinál), akkor máris van egy jó levélküldési apropó minden második héten. Ha minden másnap posztolsz a Facebookon (ami nem sok, de nem is kevés), akkor van kéthetente 6-8 posztod, amikről küldhetsz szintén egy összefoglaló értesítőt (“Ezt posztoltuk az elmúlt két hétben a Facebookon“) a listára. Így a kettővel együtt máris minden héten van küldési apropó, és egyik sem nyomulós, mert nem eladni akarsz.

Ez a tartalom értesítő ennek a blog bejegyzésnek (amit épp olvasol) volt az értesítője

De persze nem csak a teljesen új tartalmakról lehet írni, mert lehet, hogy 3 éve blogolsz, és aki múlt héten iratkozott fel, az ezekről a régebbi írásokról mit sem tud valószínűleg. Lehet, hogy vannak zárt tartalmaid (pl. kontakt adatokért letölthető anyagaid), amikről szintén tudhatod, hogy ki töltötte már le és ki nem (hiszen ezt tárolod az email szoftverben / a CRM-ben), így aki még nem töltött le valamit, annak küldhetsz erről is ajánlót. Ugyan megvan már az illető címe (hiszen a listádon van), tehát olyan, mintha ezzel nem nyernél, de minél több ponton és többször tudod megérinteni az érdeklődőket, annál valószínűbb, hogy vásárolni fognak.

“Eladós” emailek

Ne szépítsük a dolgot, tudjuk, mire megy ki a játék. El akarunk adni. Vagyis azt akarjuk, hogy a vevő vásároljon. Ha nem próbálunk meg eladni, akkor nem fog sikerülni. Ha jó a kapcsolatod a listáddal, akkor senki nem fogja zokon venni, ha mondjuk minden 5. leveled értékesítési célú. Pláne, ha releváns – azaz igyekszel mindenkinek olyat kínálni, amiről azt sejted, hogy érdekli. Ha például vettél nálunk egy könyvet a landing oldalakról, akkor talán tetszeni fog a landing oldalas képzésünkről szóló értesítőnk. Ha email marketinges könyvet vettél, akkor az email marketinges képzést ajánlhatnánk. Mi például megkérdezzük minden feliratkozónktól, hogy vállalkozó-e, vannak-e munkatársai, netán egy cégnél marketinges, vagy csak “civil” érdeklődő. Ha elég ügyesek vagyunk, akkor küldhetünk olyan ajánlatokat a vállalkozóknak, ami csak a vállalkozókat érdekli. Megírhatjuk az ajánló levelet úgy, hogy pontosan tudjuk, hogy egy vállalkozó fogja olvasni. Lényeg a lényeg, ha soha nem kísérelsz meg eladni, akkor nem is lesznek eladások az email marketing hatására, és végül azt fogod érezni, hogy nem igazán működik a dolog. (Persze hatása biztosan lesz így is, de nem akkora, mintha rendesen próbálkoznál.)

Véleménykérő levelek

Nagyon kevesen csinálják ezt (jól), pedig óriási ziccer. Ha bárki vesz tőled bármit, vagy csak egy ingyenes anyagodat töltötte le, akkor érdemes a vásárlás vagy a feliratkozás után pár nappal vagy héttel egy időzített emailt küldeni, amiben véleményt kérünk az illetőtől. Hogy tetszik? Mi a véleményed? Mit mondanál azoknak, akik még nem ismerik ezt a valamit vagy minket?

Ez négy dologra is jó:

  1. Az ilyen véleményeket felhasználhatod a marketingedben.
  2. A vevő érzi, hogy fontos a véleménye, tehát építed a kapcsolatot.
  3. Felhasználhatod a visszajelzéseket a termékfejlesztéshez.
  4. Akár eladások is lehetnek az ilyen megkezdett párbeszédekből.

A véleménykérő levél tipikusan olyan, amit egyszer kell jól beállítani, és szinte életed végéig teszi a dolgát.

6 Milyen egy profin összeállított email?

Először is: nem létezik az a fogalom, vagy sablon, vagy díszpéldány, hogy “ez egy profi email”. Pontosan így néz ki, ez és ez van benne, ezt és ezt az eredményt hozza, satöbbi. Rengeteg olyan email lehet, ami profi, mégsem hasonlít egymásra, legfeljebb van néhány közös tulajdonsága. Minden cég (aki a levelet küldi) más, minden célcsoport (aki kapja) más, minden helyzet más, minden más. Azért persze vannak bizonyos irányelvek, amiket érdemes betartani, ha jó leveleket akarunk írni.

Tárgysor

A tárgysor legfőbb (vagy talán egyetlen) célja, hogy megnyissák a levelet. Nem azt mondom, hogy csak a tárgysoron múlik a megnyitási arány (mert múlik a feladón, a levél első pár során – hiszen ez pl. a Gmail-ben látszik, a küldés időpontján, és így tovább), de a tárgysoron nagyon nagy mértékben múlik.

A különféle tesztek alapján a 40-42 karakteres, azaz kb. 7 szavas tárgysorok bizonyulnak a leghatékonyabbnak. Ezt milliónyi email elemzése alapján mondják a nemzetközi email marketing specialisták. Nagyjából két szempont van amúgy, ami miatt ez kijött: az egyik az általában látható tárgysor méret (pl. telefonon, Gmail-ben, és így tovább), illetve hogy mennyit tud az átlag ember egy pillanat alatt elolvasni. Tehát mennyi látszik a legtöbb levelezőben, és mit olvas el a legtöbb ember egy szemvillanás alatt. Természetesen, ha neked olyanok az olvasóid, hogy elolvasnák az is, ha egy Jókai regényt írnál a tárgysorba, akkor tedd azt – nincsenek kőbe vésett szabályok. Mi szoktunk figyelni rá, hogy betartsuk az alapvető ajánlásokat (azaz a teszteken kihozott eredményeket), de nem pár karakteren szokott múlni, ha épp hosszabb picivel egy tárgysor.

A következő kérdés, hogy mit írunk konkrétan a tárgysorba? Néhány tipp, hogy mitől lehet jó a tárgysor, ezeket variáld, vagy akár vond össze kedved szerint:

  • Sürgősség: “ezt az új cikket még ma látnod kell”
  • Kíváncsiság: “mit használnak a Google szakértők?”
  • Ajánlat: “ezt most elviheted 50%-os áron”
  • Személyre szabás: “fontos tippek kisvállalkozóknak”
  • Határidő: “ez az ajánlat csak ma 19:00-ig él”
  • Konkrét név:  “János, ezt neked raktuk össze”

Megszólítás

Azért gyűjtünk infókat a tagokról, hogy használjuk is azokat. A legalapabb dolog az email marketingben (és már 14 éve is az volt, amióta a Klikkmarketingnek van email listája), hogy szólítsuk nevén azt, akinek írunk. Tehát a “Kedves Olvasó!” nem oké, ha tudjuk amúgy az olvasó keresztnevét. Mi a “Kedves János!” formátumot szoktuk használni, mert ez áll közel a stílusunkhoz, amit élőben is használunk. De ha a te stílusod a “Tisztelt Kovács János!”, akkor te címezd így a leveleket! Érdekesség, hogy míg 10 éve még páran azt hitték, hogy tényleg kézzel mennek a levelek, azért ma már szinte mindenki vágja, hogy ezeket szoftver küldi. Azért mi még tudunk ma is olyan egyedi(nek látszó) leveleket küldeni, ami képes megtéveszteni pár embert.

Szöveg

A szövegnek, azaz a levél “valódi” tartalmának legtöbbször az a célja, hogy az olvasó rákattintson majd egy linkre, ami elvezeti valahová. Egy cikkhez, egy ajánlathoz, egy termékhez, egy másik feliratkozáshoz, vagy akárhová. Persze nem minden levélnek ez a célja, de a legtöbb levélnek ez. Alapvető szövegírási szabályok ide is vonatkoznak, mint például az, hogy fogalmazz egyszerűen és röviden. Próbáld tagolni a mondanivalót kiemelésekkel, listákkal – de ne vidd túlzásba se, mert a túl sok kiemelés végül már nem kiemelés, hanem katyvasz.

CTA – call to action

A legtöbb email marketing keretében küldött levél célja, hogy a címzett rákattintson egy linkre a levélben. Lehet, hogy összesen egy link van az egész levélben (a leiratkozáson és egyéb kötelező elemeken kívül), de lehet persze akár több is. Ez a több amúgy mutathat ugyanoda, mindenki azt csinál természetesen, amit akar. Vannak különféle általánosítások, hogy a CTA (call to action, kicsit leegyszerűsítve: a link) hol ideális egy emailben. Legyen az első bekezdésben, vagy a másodikban, vagy legyen jó hosszú felvezető után… nehéz általánosan igaz jó tippet adni. Ha muszáj ilyet mondani, akkor az egy jó irányelv, hogy lehetőleg viszonylag fent legyen a CTA (“a link”), mert ha például lapozás vagy görgetés nélkül látszik a CTA, az egyértelműen növeli a rákattintási arányt.

Mi szoktunk kísérletezni gombszerű, meg sima linkes, netán képes CTA-val – és nem véletlenül használjuk a kísérletezés szót. Ez (is) egy olyan téma, aminél lehet tudni, hogy mi az a mondjuk 2-3 verzió, ami szinte biztos, hogy egész jó eredményt hoz, de hogy konkrétan a te esetedben, a te konkrét levelednél mi lenne a legjobb, azt nem mondja meg előre semmilyen szakértő. Aki megmondja (mert azt hiszi, hogy tudja), az talán hazudik.

Ez általában véve igaz az online marketing szinte minden területére: a szakértelem és tapasztalat arra elég, hogy adott helyzetre, adott esetre meg tudja mondani egy szakértő, hogy valószínűleg mik az egész jó eredményt hozó megoldások, de hogy mi a legjobb, mi lenne a nyertes, azt csak kísérletezéssel, avagy teszteléssel lehet kideríteni.

Elköszönés

Minden email marketinges tippgyűjteményben szerepel szinte – nem véletlenül – az a tipp, hogy ha manuálisan küldött emailre hajaz a hírleveled, akkor feltétlen legyen benne valamiféle utóirat az elköszönés után. Mert azt valamiért sokkal többen elolvassák, mint magát a levél “testét”.

7 Mit tehetünk azért, hogy a levelek tényleg célba érjenek?

A levelet küldő vállalkozók (illetve szerverek) és a levelet kapó emberek (illetve szerverek) között állandóan zajlik egyfajta rabló-pandúr játék. Ugye sokan visszaélnek a levélküldés egyszerűségével és olcsóságával, és arra használják az emaileket, hogy kéretlen leveleket küldjenek. A levelező rendszereket készítő és üzemeltető cégek pedig meg akarják védeni a felhasználóikat a sok spamtől, illetve maguk az emberek sem szeretnek kéretlen leveleket kapni. Az a probléma, hogy ennek a “harcnak” a következményeképp sok olyan levél sem jut el a címzetthez, amit akár kifejezetten vár a címzett. A mi dolgunk etikus, legális küldőként (ugye te is az vagy/leszel??), hogy minél nagyobb eséllyel eljusson oda a levél, ahová szánjuk.

Az első “harc” tehát az, hogy a levél egyáltalán eljusson a célzott postafiókba, a második menet pedig az, hogy például a Gmail (ami az egyik legjelentősebb levelező manapság) ne gondolja reklámnak, vagy nem fontos levélnek a miénket, különben a reklámok mappába kerülhet a levél, amit nem mindenki figyel.

A feliratkozás

Az egyik legfontosabb, hogy csak olyannak küldjünk levelet, aki ezt kifejezetten kérte. Ennek vannak jogi részei is (elvileg nem is járhatnánk el másképp), van etikai része is (ne küldjünk olyannak levelet, aki nem kérte), és van amúgy technikai része is (könnyebb annak célbajuttatni levelet, aki tényleg várja).

A szerver

Nagyon nem mindegy, hogy a levelünket honnan, milyen szerverről küldjük. Ha például belefutunk egy olyan email marketing szoftverbe, amit rengeteg spammer, azaz illegális vagy félillegális levélküldő használ, akkor a szoftver szerverei könnyen lehetnek tiltólistán sok levelezőnél. Például, ha a Gmail (amit a legtöbben használnak levelezőként) azt gondolja egy szerverről, hogy onnan baromi sok spam jön, akkor ha te is onnan küldesz leveleket, az szívás.

Emiatt van az, hogy a normális és jó email marketing szoftverek üzemeltetői nagyon keményen figyelik, hogy az ő ügyfeleik ne küldjenek kéretlen leveleket, és kvázi tűzzel-vassal irtják az ilyen küldőket. De ha te például egy ingyenes, vagy roppant olcsó megoldást használsz, amit rengetegen használnak mások is (és így biztos sok spammelő is), akkor eleve nehéz helyzetből indulsz. Ha valamilyen saját megoldást használsz (pl. a saját szerveredre telepíthető küldőt), akkor ugye a te feladatod lenne a saját szervert rendesen beállítani, mindenre figyelni, és a többi – és igen kicsi az esélye, hogy ezeket jól meg tudod oldani. Ezért érdemes profi szolgáltatókat használni, akik ezek nagy részét megoldják helyetted, és biztonságosan küldhetsz leveleket.

A levél tartalma

A spam szűrők (pl. a Gmail) nagyon figyelik a levelek tartalmát. Nyilván több milliárdnyi levelet elemeznek folyamatosan, és pontosan tudják, hogy a szürke vagy fekete zónában mozgó küldők, vagy akár a normális, de mégis a felhasználók által kevésbé kedvelt leveleket küldők miket szoktak csinálni. Milyen leveleket szoktak küldeni. Miket szoktak a tárgy mezőbe, vagy máshová írni.

Tipikus problémás tartalmak, amiket jó elkerülni:

  • túl sok linket tartalmazó levelek
  • nagy képeket tartalmazó levelek
  • csatolmányokat tartalmazó levelek
  • gyanúsan reklám célú tárgysor (“EZT VEDD MEG MA!!”)
  • kamu linkeket tartalmazó levelek (pl. a link nem oda vezet, ahová elsőre gondoljuk)
  • eltérő reply-to címmel rendelkező levelek

Ez a “reply-to” dolog érdekes, ezért ezt kiemelem. Lehet, hogy nem is hallottál még róla, de van minden emailnél egy olyan beállítás, hogy meg tudod külön adni, hogy ha válaszol  valaki az emailedre, akkor az a válasz hová menjen. Normál esetben ez nyilván az a cím, ahonnan írtál – de a reply-to beállítással meg tudsz adni egy bármilyen más címet is. Például egy hírleveles címről küldesz leveleket (mondjuk hirlevel@ceged.hu), de azt akarod, hogy a marketingesed címére jöjjenek válaszok (mondjuk gipsz.jakab@ceged.hu). Namármost ezzel az a probléma, hogy ezzel azt üzened a szervereknek, hogy te nem akarsz igazából választ, hanem majd válaszoljanak szépen másnak az emberek. Ez rossz pont a szervereknél, ezért lepontozzák a leveled.

A feladó

Itt arra gondolunk, hogy az adott feladó milyen emaileket szokott tipikusan küldeni. Ha te napi 50 ezer levelet küldesz, ezzel elárasztod pl. több tízezer Gmail felhasználó fiókjait, ráadásul sokan bejelölik közülük, hogy kéretlen a leveled, akkor a Google szerverei már rég tudni fogják, hogy te egy nem megbízható feladó vagy. És amikor majd egy tényleg legális, rendes levelet küldesz, akkor sem fogják már neked elhinni. Fontos tehát, hogy ne piszkold be a “neved”.

A feladó olyan értelemben is fontos, hogy mindig ugyanonnan, ugyanolyan névvel, ugyanazzal a címmel érdemes leveleket küldeni – hogy az emberek meg tudják szokni, hogy kinek a leveleire kell figyelni. Akár be is állíthatják a te címed megbízható feladónak, amit sose jelöljön spam-nek a szerverük. (Erre akár meg is kérheted őket!) Általában véve szerencsés például, ha egy cég mindig ugyanazzal a címmel küld tömeges levelet, de persze lehetnek “jogos” kivételek ezzel kapcsolatban.

A kapcsolatod a listával

Ez azt jelenti, hogy milyen kapcsolatban vagy azokkal, akiknek levelet szoktál küldeni. Minden héten megy a szokásos leveled, amit sokan meg is nyitnak, szoktak kattintani a leveledben lévő linkekre, akár néha válaszolni is szoktak rá? Vagy szinte soha nem küldesz semmit, és akkor sem nagyon nyitják meg, pláne nem kattintanak? Könnyű elképzelni, hogy a két helyzetben nem ugyanolyan lesz a ma kiküldött leveled hatékonysága. Ha jó kapcsolatot ápolsz a listával – nem feltétlen csak emailben, hanem minden lehetséges csatornán -, akkor nem lesz probléma a levelek célbajuttatásával sem.

8 Mik a legfontosabb számok az email marketingben?

Óvatosan kell bánni a különféle számokkal. Azt hallod,hogy 30% a jó megnyitási arány, és ha 25-öt érsz el, akkor elégedetlen leszel. Pedig lehet, hogy a te témádban, a te piacodon az kiemelkedő eredmény. Meg nem is a “nyers” számok jelentik a lényeget, hanem az eredmény, ami mögöttük van. Szóval itt a lényeg inkább az, hogy értsd, hogy milyen mutatók jellemezhetik az email marketinged, amikkel azért érdemes tisztában lenni.

A lista mérete

Általában véve azt tanácsoljuk, hogy inkább a lista minőségére figyelj, ne csak a méretére, de azért ennek is vannak határai. Hiába van egy szuperjó 3 fős listád, nem valószínű, hogy igazán jó eredményeket fogsz elérni vele. És igen, kijelenthető, hogy ha van egy 100 ezres listád, ami nem olyan jó minőségű, azzal azért már csak a nagy számok törvénye miatt is lehet, hogy érdemi eredményeket érsz el – hacsak nem teljesen hulladék a lista, azaz valami összevásárolt vacak.

Szóval igenis számít a lista mérete, inkább egyben érdemes nézni, hogy milyen és mekkora listád van. Egy olyan lista például, amin 5.000 olyan érdeklődő és vevő van, akikkel hónapok vagy évek óta heti kapcsolatban vagy, akár követnek a közösségi média oldalakon is, akár rendszeres vevők, folyamatosan szívesen olvassák a leveleid (nekünk például ilyen a listánk, állandó 30-35-40%-os megnyitási aránnyal), az sokkal többet érhet, mintha lenne 10.000 olyan feliratkozó, akivel nincs szinte semmilyen kapcsolatod. Szóval a nagyobb nem mindig jobb!

Talán a legjobb szám, amit a lista mérete kapcsán figyelhetsz, az a heti vagy havi új tagok száma. Akár abszolút értékben (pl. 200 új tag hetente), vagy arányaiban (pl. 10% új tag hetente – ami viszont minden héten mást jelentene, tehát kérdéses az értelme). A legjobb talán a “darabszámot” figyelni, és ahhoz kitűzni célokat, például azt, hogy szerezz heti minimum 100 új lista tagot. Ezt időnként frissíteni kell, mert nem mindegy, hogy egy 1.000 fős listát növelsz heti 100-zal, vagy egy 100.000 főset. Utóbbinál valószínűleg a lista csökkenése lenne az eredmény, hiszen többen iratkoznának le, mint ahányan fel.

Megnyitási arány

Önmagában nem a megnyitási arány a lényeg, mert megnyitási aránnyal nem lehet a közértben fizetni. Persze nyilván minél többen nyitják meg a leveled, annál többen fognak kattintani is, és annál többen fognak vásárolni is. Persze ez nem törvényszerű, mert ha például becsaptad az embereket a tárgysorban lévő kamu üzenettel, akkor hiába nyitják majd meg sokan a levelet, érdemi eredménye nem lesz.

Szóval a megnyitási arány – ha etikus, normális emaileket írsz – igazából egy jó indikátora annak, hogy jó munkát végzel-e. Amerikai felmérések alapján (amit email marketinggel foglalkozó szoftverek készítői szoktak csinálni) 17-18% körül van az átlagos email megnyitási arány. De mint mindenben, az átlagok itt is elég hazugok tudnak lenni.

A Klikkmarketing email listáján, ahová a rendszeres blog bejegyzéseket, a vasárnapi Vezetői Leveleket, meg meg minden mást is küldeni szoktunk, átlagosan 35% a megnyitási arány, ami éppen duplája ennek az átlagnak. A saját tapasztalatok azt mutatják, hogy ez email marketinget jól csinálok körében azért elvárható a 30% körüli átlagos megnyitási arány. Ha állandóan csak akciós hírleveleket küld valaki, akkor lehet, hogy a 20% is kiváló eredmény. Általában véve nem a számokra érdemes fókuszálni, hanem arra, hogy miként tudunk értéket adni a követőknek – és akkor nem lehet baj.

Átkattintási arány

Az átkattintási arányt két módon is szokták értelmezni, egyrészt hányan kattintanak át az összes kiküldött levél arányában, illetve hányan kattintanak át a megnyitott levelek arányában. Ha például 100 levelet küldünk ki, azt megnyitják 30-an, és összesen 3 kattintás keletkezik a levélben lévő linkre, akkor az

  • az összes küldésre vetítve 3%-os átkattintási arány (3/100=0.03 = 3%), míg
  • a megnyitásokra vetítve 10%-is átkattintási arány (3/30 = 0.10 = 10%).

Ez azért lehet érdekes, hogy jól tudj értelmezni számokat, amit esetleg jelentésekben, netán más cikkekben látsz. Szóval az email marketingben az átkattintási arányt mindig minimálisan meg kell magyarázni, hogy melyik verzióról van szó. A megnyitásokhoz mért arány (CTOR – click to open rate) nemzetközi átlaga a felmérések szerint olyan 14-15% körül van. Persze az átlagok, amint már említettük, nagyon csalókák tudnak lenni, mert piactól, iparágtól, témától, meg mindentől függően nagy lehet a szórás. Más, ha “csak” olvasóknak küldesz levelet, más ha vevőknek, más ha akciós ajánlatot küldesz, más ha minden nap küldesz, más ha hetente küldesz, szóval érted.

A Klikkmarketing email listáján például 20% körül szokott lenni a CTOR, azaz a megnyitásokhoz mért átkattintási arány. Nem érdemes ráfeszülni a számokra, de mindenképp tudnod kell, hogy ez a mérőszám létezik, és jó indikátora annak, amit csinálsz.

A levél eredményei, amiben ezt a blog bejegyzést küldtük ki a listánkra. A megnyitásokhoz mért átkattintási arány pl. 27%, ami “nem rossz”.

Leiratkozási arány

Nem szabad félni a leiratkozásoktól. Ha rendben teszed a dolgod, akkor tulajdonképpen a leiratkozás azt jelenti, hogy tisztul a listád. Mert csak olyanok iratkoznak le, akiket igazából nem érdekel az, amiket írsz, amiket küldeni szoktál. Nagyon könnyű megijedni a leiratkozásoktól, főleg ha még valami megjegyzés is jön mellé. Például “túl sok levelet küldesz, a kevesebb néha több” – ha van 2000 lista tagod, és alapvetően mindenki elégedett a heti 2 levéllel, amit küldeni szoktál, akkor egy ilyen miatt NEHOGY átállj a kevesebb küldésre.

Az igazán jó fej követőid úgyis sokkal hamarabb jeleznék neked leiratkozás nélkül, hogy kicsit sok kezdesz lenni – mintsem azt ne vennéd észre. Ez úgy általában véve igaz szinte minden visszajelzésre, hogy nagyon meg kell nézni, hogy kitől jön és milyen szándékkal. Persze ha minden nap 3 levelet küldesz, akkor az nehezen lehet igazán jó email marketing, és ha így jönnek ilyen visszajelzések, arra érdemes figyelni.

Ha rendesen beleállsz témákba, felvállalja a céged a maga stílusát, akkor leiratkozások mindig lesznek – és ez egy egészséges szinten rendben is van. A nemzetközi számok szerint 0.1% az átlagos leiratkozási arány, tehát 1000 kiküldött levélből 1 ember iratkozik le. Nálunk a Klikkmarketingnél ez ennél magasabb, inkább 1% közeli, de ez amiatt van, hogy folyamatosan jó sokan iratkoznak fel hozzánk, és teljesen természetes, hogy valaki nem találja meg a számítását. Mi heti 1-2 levelet mindig küldünk, de ha csak havi egyet küldenénk, akkor ez az arány is alacsonyabb lenne – de emiatt nem küldünk kevesebb levelet természetesen.

9 Hogyan vágj bele a profi email marketingbe?

A legfontosabb tanács, amit adhatok, hogy ne tedd túl magasra magadnak a lécet, mert annak könnyen az lesz a vége, hogy végül el sem kezded, vagy elkezded, de csalódni fogsz. Ha 2020-ban még mindig nem email marketingezel, akkor talán azért van, mert még mindig a tökéletes pillanatra, a tökéletes tudásra, a tökéletes valamire vársz. Inkább kezdd el valahogy, apránként, és majd belejössz! Alkalmazd a 80% szabályt – azaz ha eleve 80%-os “színvonalra” törekszel, akkor legalább gyorsan el tudsz indulni, és út közben majd tökéletesíted, amit kell. (Nagyképűség nélkül: a mi 80%-os színvonalunk, lehet, hogy másnak a 200%-a, amit soha az életben nem tudna elérni. Ha igényes és maximalista vagy, akkor lehet, hogy ez rád is igaz!)

Szoftver

Nem tudsz óriási hibát elkövetni azzal, ha az általunk ajánlott néhány szoftver közül választasz. De valószínűleg más szoftverekkel sem buksz végzeteset. Minden valamire való rendszerből ki lehet nyerni az adott pontig keletkezett adatokat (pl. email címeket, neveket, leveleket), és azokat át lehet tölteni általában egy másik rendszerbe. Tehát max valamennyi munkát és akár valamennyi pénzt kockáztatsz azzal, ha egy nagyon nem megfelelőt választasz. Annak az ára sokkal nagyobb tud lenni, ha heteket, hónapokat vagy akár éveket húzod az időt és még indig nem email marketingezel rendesen.

Lista

Egy hírlevél listának, vagy marketing listának, vagy fő listának mindenképp lennie kell. Szoftvere és ízlése válogatja, hogy technikailag tényleg egy listád van-e, esetleg több, de annak az elméletét értened érdemes, hogy “a lista” tartalmazhat hírlevél olvasókat és vevőket is. Ha ez ugyanaz a lista, akkor a vevőknél jelölni lehet valahogy, hogy ők amúgy már vevők, és esetleg, hogy mit vettek. Ha a vevőidet teljesen külön kezeled (mármint a mindenféle adatukat, mint pl. a számlázási cím, vagy a telefonszám), akkor alapvetően elég lehet egy nevet, egy email címet, és esetleg azt tárolni, hogy vevő-e vagy sem.

Feliratkozók

Az első feliratkozóid lehetnek akár a vevőid is, de figyelj a GDPR és egyéb adatvédelmi dolgokra, mert nem nyilvánvaló, hogy a vevőidnek küldhetsz hírlevelet. Az is lehet, hogy nulla feliratkozóval indulsz, és szépen napról-napra elkezded építeni a listát. Ha ügyes vagy, akkor a meglévő Facebook követőidből, a honlapod remarketing listáját használva hirdetésekből, vagy a meglévő vevőknek küldött ajánlók segítségével tulajdonképpen tudsz egy lökést adni az elején, és a meglévő vevőid, követőid, stb. számától függően akár több százas vagy ezres listát is építhetsz egészen gyorsan.

Szegmentálás

Minél többet tudsz a feliratkozókról, annál jobb. Általában mezőknek hívják az egy feliratkozóról tárolt információkat, így például a név és az email cím is egy “mező” a listán. Igazából akárhány mező lehet a legtöbb email marketing vagy CRM szoftverben. Mi a Klikkmarketingnél például igyekszünk minél többet tudni a feliratkozóinkról, méghozzá úgy, hogy folyamatosan próblájuk bővíteni az egy-egy feliratkozóról ismert dolgokat. Ha feliratkozol a listánkra, akkor először valószínűleg csak a neved és az email címed tudjuk.

Már a feliratkozás utáni visszaigazolóban megkérdezzük, hogy vállalkozó, vagy marketinges vagy-e, vagy egyik sem, csak érdeklődsz az online marketing iránt. Ha válaszolsz erre (egy kattintással), akkor már ezt is tudni fogjuk. Akkor már az alapján is tudunk szűrni, hogy kik a vállakozók. Persze nem válaszol mindenki, de sokan válaszolnak.

Egy talán jó példa arra, hogy miként gyűjtünk plusz infókat a feliratkozókról szegmentálás céljából

Vagy ha veszel tőlünk pl. egy könyvet a landing oldalakról, akkor már azt is tudni fogjuk, hogy téged érdekel ez a téma. Tudunk majd küldeni külön levelet azoknak, akikről úgy gondoljuk, hogy érdeklik őket a landing oldalak. Aztán tudunk például a szerint szegmentálni, hogy ki mikor iratkozott fel, ki melyik levélre kattintott (vagy nem kattintott) korábban, és így tovább.

Automatizmusok

Egy automatizmus azért jó, mert egyszer kell velve dolgozni, és utána teszi a dolgát. Egy nagyon egyszerű automatizmus például az, ha a feliratkozás utáni 30. napon (igazából mindegy, melyik napon) küldünk egy véleménykérő levelet, vagy küldünk egy kupont. Megtehetjük például, hogy ha 30 napja a lista tagja már valaki, de még úgy tűnik, hogy nem vásárló, akkor egy kupont küldünk neki. Ezt egyszer beállítod a szoftverben, és onnantól teszi a dolgát. De automatizmus egy visszaigazoló levél, vagy egy email sorozat is.

Egyedi küldések

Az egyedi küldések teszik ki az email marketing munka legnagyobb részét. Ezt nem lehet automatizálni, ezzel tényleg állandóan foglalkozni kell. Persze az állandó munka jelentheti azt is, hogy kb. heti 1 óra az egész, de azért kell rá figyelni. Ha automatizálni nem is lehet a dolgot, de sztenderdizálni lehet. Például lehet az sztenderd, hogy minden szerdán 13:00-kor küldjük ki az aktuális heti blog bejegyzés értesítőt, aminek a tárgysora és akár a szövege is mindig egy sémára épül. Mindig van egy utóírat, ami mindig hasonló. Tehát lehet egyfajta “sablont” csinálni, amit mindig aktualizálunk. A legjobb eredményt azért nem a teljes sablonizálással tudod elérni, de egy heti szintű, “félautomatizált” egyedi küldés fényévekkel jobb, mint a semmilyen egyedi küldés.

A lista tisztítása

Az önbecsapás, ha van egy 20 ezres listád, amiről 15 ezren nem nyitottak meg levelet az elmúlt 3 hónapban, pedig te hetente küldesz emailt. Felépíteni sem érdemes egy rossz minőségű listát, meg tartogatni sem. A célbajuttatási aránynak sem tesz jót, ha a levelező szerverek azt érzik, hogy a leveleid nagy részét meg sem nyitják, netán a kukában landolnak a levelek. Érdemes inkább leiratkoztatni azokat, akik már nem aktívak, vagy talán eleve sem voltak azok, csak valahogy “eltévedtek”. Mi a Klikkmarketingnél szoktunk olyan leveleket is küldeni, ami majdhogynem provokálja az olvasót (azért tényleg csak majdhogynem), hogy inkább iratkozzon le, ha úgysem érdekli az, amit csinálunk. Ő sem kap felesleges leveleket, és mi sem rontjuk ezzel a listát.

10 Mennyi munka egy email marketing gépezet üzemeltetése?

Sokan a szükséges befeketetés irányából közelítenek meg szinte mindent – így az email marketinget is -, és azt kérdezik: “Mennyit kell ehhez dolgozni?”, vagy “Mennyi pénzbe kerül?”, vagy “Mennyit hozna, ha csinálnám?”. Ezek persze jogos kérdések, de azt sokkal kevesebben kérdezik meg – és az email marketingnél különösen életszerű a kérdés -, hogy “Mennyibe kerül, ha NEM csinálom?”. Az email marketing hiánya egy tipikus rejtett költség, mert nem látod, hogy mennyit buksz azzal, hogy nem csinálod. Ha látnád, csinálnád.

Érdemes szétválasztani az email marketinghez szükséges munkamennyiséget néhány dologra, és amúgy nagyjából a pénzbeli befektetés mértéke is arányosan alakul ehhez. Három szakaszt vagy területet lehet szerintünk jól megkülönböztetni:

  1. Az email marketing beindítása
  2. Automatizálható dolgok kezelése
  3. Egyedi dolgok kezelése

Nézzük sorjában, hogy melyik fázishoz mennyi munka kellhet!

Az email marketing beindítása

  1. A szoftver kiválasztása, beindítása, betanulása. Ennek lehetnek költségei is (pl. bevezetési díj, tréning díj, konzultációs díj), illetve helyzettől függő mennyiségű időt kell akár a vezető(k)nek, akár munkatársaknak beletenniük a témába.
  2. A kezdeti listák betöltése a rendszerbe. Persze, ha vannak már eleve listák, pl. korábbi tevékenységből lévő regisztrált tagok listája, vevők listája. Itt nagyon fontos figyelni a GDPR és egyéb adatvédelmi szempontokra, hogy nehogy illegalitásba csússzunk. A komolyabb szoftverek üzemeltetői nagyon figyelnek rá, hogy nehogy a használóik nem legális dolgokat csináljanak a szoftverükkel. És ha kiderül, hogy egy nem megfelelő listát töltesz be, és arra elkezdesz majd leveleket küldeni, abból gond lehet.
  3. Alap automatizmusok és egyebek beállítása. Feliratkozó űrlapok, visszaigazoló levelek, welcome sorozat levelei, véleménykérő levelek beidőzítve, és a többi. Ez attól függően, hogy milyen összetett rendszert építünk ki, egészen sok munka is lehet. Egy egyszerű hírlevél lista, amire feliratkozni lehet, és nem csinál semmi különöset, az nem sok idő. De ha van több letölthető anyag, ha csinálunk welcome sorozatot, és a többi, akkor azért több idő.
  4. Honlaphoz és méréshez kapcsolódó dolgok beállítása. Ha eddig nem volt hírlevél feliratkozás, akkor el kell készíteni a feliratkozó oldalt, és a hozzá tartozó köszönőoldalt. Ehhez érdemes (igazából persze “kötelező”) elkészíteni a Google Analyticsben és a hirdetési rendszerekben a különféle méréseket. Például a konverzió követést, a remarketing listákat, az esetleges felugró ablakokat. Esettől függően ezzel a fázissal is egészen sokat el lehet babrálni.

Az automatizálható dolgok kezelése

A beállítás szakaszban már megcsináltuk az alap dolgokat, de ahogyan fejlődik a rendszer (és gyűlik a tudás és tapasztalat), általában új igények lépnek fel. Be lehet állítani bonyolultabb logikákat az automatizmusokhoz, lehet újakat készíteni, és lehet a meglévőket optimalizálni. Ezeket a beállításokat lehet tulajdonképpen tőkeként is értelmezni, hiszen rendszert építünk, ami nekünk dolgozik a jövőben. Ha most beállítok egy automatizmust az új termék vevőihez, mondjuk véleménykérős levelet, akkor az arra érkező jövőbeni válaszok már kvázi automatikusan fognak jönni, és gyűlni fognak a vélemények, amit a marketingben fel fogunk tudni használni.

Ezekbe a fejlesztésekbe általában már nem kell olyan sokat befektetni, viszont érdemes rászánni az időt és a pénzt is, hiszen minnél fejlettebb az email marketingünk (pl. minél nagyobb már a lista, és minél jobb a kapcsolat a tagokkal), annál nagyobb megtérülést hozhatnak a későbbi fejlesztések. Érdemes erre havi minimum 1-2 órát rászánni, de akár sokkal többet is attól függően, hogy mekkora és milyen a lista.

Egyedi dolgok kezelése

Általában a teljesen egyedi emailek küldésére szánja rá magát az ember a legnehezebben. Mert ezeket mindig újra meg újra meg kell csinálni, nem alakul ki olyan nyilvánvalóan a “tőkét építek” érzés. Mert a heti vagy kétheti küldést (vagy akár gyakoribb egyedi levelek küldését) a “végtelenségig” kell csinálni, nincs vége.

De itt is igaz az, hogy minél nagyobb és jobb a lista, annál nagyobb eredménye van egy-egy “szokásos” emailnek is, tehát egyre könnyebb lesz tényleg csinálni, hiszen van eredménye. Persze ehhez rendesen kell mérni, és nyilván jó leveleket kell küldeni, mert csak egy várható a jó eredmény is, meg az is, hogy lássuk is az eredményt.

Egy-egy egyedi levél elkészítése a nulláról lehet akár 10 perc is, de lehet 2 óra is, attól függően, hogy mennyire egyedi a levél, hogy mennyire vannak sablonjaink, hogy milyen gyorsan írunk, stb. Ha például a szokásos heti blog bejegyzést küldjük ki, és van ehhez egy sablon, amit gyorsan fel tudunk turbózni egyedi levéllé, és már rutinosan csinálunk mindent, akkor lehet ez 15 perc is. Amikor én írom a heti Vezetői Levelem, ami 100% egyedi tartalom, ráadásul általában nem is rövid, akkor az lehet 1-2 óra is simán. Igazából 1 óránál kevesebb nem nagyon szokott lenni.

Ha szeretnél ebben a stílusban még többet a Klikkmarketingből, és szereted a videós formátumot is, akkor feltétlen regisztrálj a jelenleg díjmentes, regisztrációért cserébe elérhető 1 órás videós anyagunkért, amiben sok minden más mellett például a bástya posztok is szerepelnek témaként. A neve Online Marketing Iránytű, regisztrálj most, nem fogod megbánni!

Ezeket olvastad már?

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

A vevő élettartam érték – nem adottság, hanem rajtad múlik

Amíg csak abban tudsz gondolkozni, hogy egy betérő vevő éppen most mennyit hagy nálad, illetve hogy a ma elköltött marketing forintok ma megtérülnek-e, addig nem fogsz tudni igazán nagy céget épít...

Elolvasom
6 egyszerű kérdés, amit meg kell válaszolnod a marketing stratégiád kapcsán

6 egyszerű kérdés, amit meg kell válaszolnod a marketing stratégiád kapcsán

Van 6 olyan (egyszerű) kérdés, aminek a kielégítő megválaszolásával gyerekjátékká teheted az online marketinged legtöbb elemét, olyan világos lesz a kép. De ha nem tudod őket megválaszolni, akkor b...

Elolvasom
Miért nem a Google Ads hirdetéseidtől függ a Google Ads hirdetéseid sikeressége

Miért nem a Google Ads hirdetéseidtől függ a Google Ads hirdetéseid sikeressége

2006 óta kezelek Google Ads hirdetéseket, az országban az elsők között szereztem hivatalos Google szakértői minősítést. A Klikkmarketing abszolút a topon van a magyar Google Ads szakértő cégek közö...

Elolvasom