Mivel kellett szembenéznie 2023-ban a vállalkozóknak? Változásokból és kihívásokból nem volt hiány, valószínűleg kevés cégvezető mondaná azt, hogy 2023 nyugodt év volt.
1. A covid óta nem volt ilyen fontos az alkalmazkodóképesség, azaz a reziliencia
A gazdasági helyzet mindig is komoly hatást gyakorolt a kisvállalkozásokra. 2023-ban ez hatványozottan megfigyelhető volt. A globális gazdasági környezet változásai, az infláció és a fogyasztói magatartás átalakulása mind-mind olyan tényezők, amelyek kihívások elé állították a vállalkozókat és a cégvezetőket 2023-ban.
Az online marketing ebben a helyzetben még inkább előtérbe került, hiszen az online csatornák lehetőséget biztosítanak a vállalkozások számára, hogy szélesebb közönséget érjenek el akkor is, amikor más utak bezáródnak.
Ezzel együtt azonban megváltozott 2023-ban a közösségi média (elsősorban a Facebook és az Instagram) algoritmusa, ami elsősorban az organikus elérést érintette. Kezdetben úgy tűnt, mintha az organikus elérés gyakorlatilag meg is szűnt volna a közösségi platformokon, nem kisebb pánikot keltve így sok cégvezetőben – de az igazság az, hogy csupán átalakult. Minden cégnek meg kellett tanulnia, hogy mit tehet az organikus elérés csökkenése ellen a közösségi médiában.
Az ilyen és ehhez hasonló, egymással összefonódó tényezők miatt a vállalkozásoknak 2023-ban különösen rugalmasnak kellett lenniük. A változások kezelése nem csak a túlélésről szól, hanem arról is, hogy hogyan tud egy cég kiemelkedni a tömegből, és új utakat találni a sikerhez. Legutóbb a koronavírus-járvány idején, 2020-ban volt ennyire fontos, hogy egy vállalkozás jól tudjon alkalmazkodni a változásokhoz, azaz arra, hogy kellően reziliens legyen.
A reziliencia egy személy vagy szervezet képességét jelenti arra, hogy jól alkalmazkodjon a kihívásokhoz, stresszes helyzetekhez, változásokhoz. Ez a képesség segít abban, hogy ne csak túléljék a nehézségeket, hanem megerősödve, tanulva kerüljenek ki belőlük.
2. A mesterséges intelligencia új korszakot nyitott
Nem túlzás azt állítani, hogy 2023-ban a csapból is a mesterséges intelligencia (AI) folyt. AI által generált szövegek, képek és videók árasztották el az internetet, ami alapjaiban változtatta meg a tartalommarketing világát.
A mesterséges intelligenciának hála automatizálhatóvá vált számtalan munkafolyamat, ami nem csak időt és erőforrást takarít meg, hanem lehetővé teszi a kreativitás és az innováció új szintjeinek elérését is.
Természetesen mindez parázs vitákat váltott ki. Vajon elveszi a munkát az AI az emberektől? Hogyan alakítja át a marketing világát a mesterséges intelligencia? Milyen pro és kontra érvek hozhatók fel?
Ami biztos, hogy a téma 2024-ben is forró marad. Még nem látjuk, hogyan és mennyire formálja át a világot a mesterséges intelligencia – de hogy velünk marad, az olyannyira biztos, hogy már szinte közhely ezt hangoztatni.
3. Videós tartalmak nélkül már nem lehet a felszínen maradni
Amíg 2022-ben „még csak” előnynek számított, ha egy cég rövid videókat osztott meg a közösségi médiában, addig 2023-ban gyakorlatilag kötelezővé vált. A videós tartalmak népszerűsége robbanásszerűen megnőtt 2023-ban, és mára minden korábbinál fontosabbá váltak. Igen, ha nem posztolsz videót (is) a közösségi médiában, az majdnem olyan, mintha nem is létezne a céged.
A felhasználók egyre inkább a videós formátumot részesítik előnyben más tartalmakkal szemben. A Google is gyakran videókat jelenít meg a keresési találatok között. És hiába nem videómegosztó platformok a Facebook vagy az Instagram, ma már ezeket a felületeket is uralják a rövid Reels-videók. (Sőt, az Instán az sem mindegy, hogy melyik videós formátumot használod.) És akkor a TikTok-ot még nem is említettük. Nem kérdés, hogy a vállalkozásoknak ott a helye a TikTok-on is.
Nem kérdés tehát, hogy csak akkor tud egy cég továbbra is látható maradni a célközönsége számára, ha gyorsan fogyasztható, 1-2 percnél nem hosszabb videótartalmakat gyárt.
Összefoglalás
A 2023-as év 3 legfontosabb tanulsága nem csupán 3 érdekes észrevétel. Mind a 3 olyan jelenségre hívja fel a figyelmet, ami mellett nem mehet el szó nélkül egy vállalkozó. Ezekre a változásokra reagálnia kell minden olyan cégnek, amelyik a felszínen akar maradni.
Vagy ha keményebben akarunk fogalmazni: aki 2023-ban nem vette be ezeket a kanyarokat, annak 2024-ben már esélye sem lesz versenyben maradni.
Végre tényleg működő online marketing
Folyamatosan képezzük a magyar vállalkozókat és szakembereket többek között digitális tananyagokkal, valamint élő képzésekkel, workshopokkal. Ha nem akarsz lemaradni ezekről, iratkozz fel levelezési listánkra!
Ha pedig szeretnéd az online marketinged színvonalát arra a szintre emelni, amilyet a céged érdemel, vedd fel velünk a kapcsolatot! Ügyfélkapcsolati menedzser kollégánk telefonon fog keresni (munkaidőben általában 2 órán belül), és átbeszélheted vele, hogyan lehetünk a segítségedre!