AdWords kampányaid eredményességének elemzéséhez tisztában kell lenned, hogy mely mutatókat érdemes vizsgálni. Továbbá, milyen összefüggés van a fontos mutatók között. Már az elején érdemes megjegyezni, hogy egyetlen mutató önmagában nagyon ritkán szolgál releváns információval.
Legtöbb esetben több mutatót együtt érdemes vizsgálni, mert a kampányok eredményessége így mérhető pontosabban. A bejegyzésben 5+1 AdWords mutatót mutatok be, melyeket kampányaid eredményeinek elemzése során elsőként kell szemügyre venned.
Ezek között szerepel egy olyan mutató, mely nem található meg az AdWords hirdetéskezelő rendszerében. A bejegyzés végére megtudod, hol kell keresned ezt a mutatót.
#1. CPC – Cost per click
Első látásra ez egy könnyen értelmezhető mutató, hiszen arról kapunk információt,
hogy átlagosan mennyibe kerül 1 kattintás megszerzése az AdWords Kereső és Display hálózatán.
De kérdem én, melyik kattintás eredményesebb: egy 20 Ft-ért megszerzett kattintás,
vagy egy 80 Ft-ért megszerzett? Vigyázz, beugratós kérdés. Természetesen nem lehet eldönteni, hogy melyik mögött van jobb eredmény.
Hiszen nem a kattintások gyűjtése a cél, hanem a konverziók (eladás, regisztráció, hírlevél feliratkozás, stb.) elérése. Előfordulhat, hogy 20 Ft-os áron sokkal több kattintás szerzel meg, és 80 Ft-osból kevesebbet, viszont a 80 Ft-os kattintások eladásokat is generálnak, míg a 20 Ft-ért érkezőkből egyáltalán nem.
Így önmagában ezzel a mutatóval nem lehet eldönteni, hogy eredményes-e egy kampány, vagy 2 (esetleg több) kampány közül melyik hoz jobb eredményeket.
#2. CTR – Click through rate
Ebből megtudod, hogy a hirdetésed megjelenéséhez képest a felhasználók hány százaléka kattint a hirdetésedre. Például megjelenik az AdWords hirdetésed 100-szor,
és a 100 megjelenésből 10 kattintás érkezik. Ez 10%-os CTR.
Önmagában ebből a mutatóból nem tudod eldönteni, hogy a kampányod, hirdetésed eredményes-e. Mert nem látogatókat, kattintókat szeretnél szerezni, hanem eladásokat, hírlevél feliratkozásokat, stb. (konverziókat) szeretnél elérni.
Ez a mutató abban segít, hogy megállapítsd, a hirdetésed mennyire vonzó, releváns, mennyire kelti fel a felhasználók érdeklődését. Ezt a mutatót sem érdemes önmagában vizsgálni, hanem a következőkben bemutatott további mutatókkal együtt.
Előfordulhat, hogy vonzó ugyan a hirdetés, magas a CTR, viszont nem érkeznek konverziók. Ebben az esetben tovább kell kutatni a probléma forrását.
#3. CR – Konverziós arány mutató
Az előző két mutatóval és a konverziós aránnyal már elég közeli eredményeket lehet kapni arról, hogy milyen eredménnyel, megtérüléssel futnak az AdWords kampányaid. A Konverziós arányhoz mindig viszonyított érték.
Például a végrehajtott konverziók a landing oldal (landing oldal = az az oldal, ahová a felhasználók a hirdetésre kattintás jután érkeznek) látogatóinak számához képest. Ebben az esetben a két szám hányadosaként megkapjuk, hogy hány százalék a Konverziós arány.
Ugyanígy lehet egy kulcsszónak, egy hirdetésnek is konverziós arányt számolni. Ezekben az esetekben a kulcsszóra, hirdetésre vetített konverziós arányt kapjuk meg, melyeket akár együtt is lehet vizsgálni.
#4. Költség/Konverzió mutató
Szintén egy fontos mutató, mely szinte önmagában is megáll, további mutatók értelmezése nélkül. Viszont az alaposabb elemzés érdekében mégsem használható önmagában.
A Költség/Konverzió értéke adja meg, hogy átlagosan mennyibe kerül egy konverzió. Kiszámolása elég egyszerű, a teljes költség és a konverziók számának hányadosa. Például 12.000 Ft-ba került neked 12 konverzió, akkor ez azt jelenti, hogy 1 konverzióra 1000 Ft hirdetési költség jut.
És itt adódik, hogy önmagában ez sem elég. Hiszen nem mindegy, hogy mennyibe kerül a termék, szolgáltatás, melyet 1000 Ft hirdetési költségen sikerült megszerezni átlagosan. A következő mutató ebben segít.
#5. Konverziós érték/Költség mutató
Ezzel a mutatóval már nagyon közel kerülünk az igazsághoz. Ebben az esetben a termék, szolgáltatás ára is szerepet kap a mutatóban. Az érték, amit kapni fogsz, azt mutatja meg, hogy mennyire volt megtérülő egy-egy konverzió megszerzése.
Mert nem mindegy, hogy egy 1200 Ft-os termék, vagy egy 12.000 Ft-os terméket szereztél meg 1000 Ft-os hirdetési költségen. Míg az előző mutató (Költség/Konverzió) nem tesz különbséget a különböző árfekvésű termékek, szolgáltatások között, ez a mutató már számol ezzel is.
Azért nem vagyunk még mindig teljesen elégedettek az eredménnyel, mert előfordulhat, hogy ez a mutató sem adja meg számunkra a keresett válaszokat. Tegyük fel, hogy az 1200 Ft-os termékednél 400 Ft az árrésed, profitod. A 12.000 Ft-os terméknél viszont csak 100 Ft. Láthatod, teljesen borult a képlet.
#+1. Az emberi mutató az AdWords hirdetési rendszerében
Ahogy az előbb írtam, csak te tudod, hogy a bizniszedben egy-egy terméken, szolgáltatáson mennyi a profitod, árrésed. És lényegében ez az, ami fontos számodra.
Az AdWordsben nincs olyan mutató, mely az árrésedre vetített megtérülést számolná ki.
Ezt neked kell megtenned.
Összefoglalás
Önmagában egyetlen mutató nem fogja eldönteni, hogy eredményes-e egy AdWords kampányod vagy megtérül-e egyáltalán. Ehhez több mutató együttes elemzésére van szükség. Továbbá egy olyan mutatóra is szükség van, mely nem található meg az AdWords hirdetéskezelő rendszerében.
Ez a mutató pedig te vagy. :)
1 megosztás = “köszönöm, ez tetszett, hasznos volt” :)