Nincs két egyforma link, avagy hogyan súlyozza a Google a linkeket

Múltkor (majdnem 5 éve) már írtam a Google sikeréért jelentős részben felelő ún. PageRank algoritmusról, amit 1997 környékén találtak ki a Google alapítói. Az algoritmus lényege a különböző honlapok (és a konkrét oldalak) fontosságának és népszerűségének meghatározása, ami az alábbi alapokra épül:

  • A linkek egyfajta szavazatok a linket elhelyezők részéről, miszerint a linkelt honlap “jó”.
  • Minden szavazat ugyanannyit ér.
  • Minél több szavazatot kap egy oldal, annál értékesebb/fontosabb.
  • Az értékesebb oldalak által leadott szavazatok (= a rajtuk lévő linkek) értékesebbek.
  • Az egy oldal által kiosztható szavazatok értéke megoszlik a kiosztott szavazatok között. (Tehát 5 szavazat esetén a teljes oldal értékének 1/5-ét éri 1 szavazat.)

Ez az elmélet megváltoztatta az internetet (pontosabban a honlapok “világát”). Az évek során, ahogy a honlapok tulajdonosai kezdték egyre inkább úgy felhasználni a Google rangsorolási szisztémáját, ami már a kihasználás és a visszaélés határait súrolta (vagy át is lépte), úgy alakították a Google-nél az algoritmust, hogy egyre nehezebb legyen azt nem rendeltetésszerűen használni.

Abból a kiindulási alapból, hogy minden link egyforma (ugyanannyit ér) eljutottunk oda, hogy szinte nincs két olyan link, ami megegyező értékkel rendelkezne (rangsorolási szempontból).

A mai írásomban a linkek sokszínűségét, és azok eltérő értékét próbálom érthetően bemutatni. (Az írás eredetileg a SEOmoz.org honlapon jelent meg angolul, amit átszerkesztettem, lefordítottam, hozzátettem, elvettem belőle.)

Nézzük tehát, hogy mi a különbség link és link között!

#1 – A külső linkek (sokkal) értékesebbek, mint a belsők

Talán meglepő (így utólag), de anno az eredeti PageRank algoritmus nem tett különbséget a külső és a belső linkek között, de az ma már nem igaz. Ez igazából teljesen logikus, hiszen a saját honlapomra annyi linket helyezek ki az aloldalaimra, ahányat nem szégyellek, ezzel szemben a külső linkekkel mások “szavaznak” ránk.

Röviden: egy külső (más honlapról/domainről az oldalra mutató) link értékesebb,
mint egy belső (a honlap egy másik oldaláról az oldalra mutató) link.

#2 – Minél több különböző domainről mutatnak a linkek az oldalra, annál jobb

A vizsgálatok alapján ez az egyik legegyértelműbben kimutatható hatással bíró rangosorolási szempont, ami a linkeket illeti. Minél több különböző domainről kap (releváns) linket egy oldal, annál előkelőbb helyen fog szerepelni a Google-ben. Korábban ez nem volt ennyire figyelembe véve, ezért nagyon erősnek számítottak az ún. “sitewide” linkek (amikor egy pl. 500 oldalból álló portál minden egyes oldaláról mutatott egy link a honlapunkra), ma már ez nincs így.

Röviden: 15 különböző domainről az oldalra mutató 1-1 link (összesen 15) összességében értékesebb, mint 3 domainen lévő 10-10 link (összesen 30).

#3 – A megbízható domainen lévő linkek értékesebbek, mint a “gyengébb” domaineken lévő társaik

A Google ezt a súlyozást részben a spammelés elleni harc részeként használja, részben pedig egészen egyszerűen “jogos” a dolog. Egy komoly, megbízható, értékes honlapról jövő link általában tényleg értékesebb, mint egy “Kovács Pisti” hobbihonlapján lévő – elnézést a Kovács István nevű olvasóimtól, nem személyeskedés. :)

Röviden: a megbízható domaineken lévő linkek értékesebbek, mint a kevésbé megbízhatókon lévők.

#4 – A tartalmon belül lévő linkek értékesebbek, mint a töltelék részekben lévők

A Google hivatalos dokumentációjában is szerepel az a tény, hogy a valódi tartalom részeként szereplő linkek értékesebbek, mint pl. a láblécben, vagy az oldalsávban lévők. Aki foglalkozott már ilyennel tudja, hogy egy rendesen “kontextusba ágyazott” linket sokkal nehezebb szerezni, mint egy láblécben lévőt.

Röviden: egy oldal normális és egyedi tartalmában lévő linkek értékesebbek, mint a töltelék tartalmakban (pl. láblécben) lévők.

#5 – A HTML kódban fentebb elhelyezkedő linkek értékesebbek, mint az alattuk lévők

A különféle vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy ha egy link feljebb van az adott oldal HTML kódjában, akkor az a link nagyobb jelentőséggel bír a cél oldal rangsorolásakor, mint egy lejjebb elhelyezkedő link. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy egy “szemre” feljebb lévő link, nem biztos, hogy a HTML kódban is feljebb szerepel.

Röviden: egy feljebb lévő link értékesebb, mint a nála lejjebb lévők.

Ha tetszett az írás, kérem nyomja meg a “Tetszik” gombot az írás alatt!

Szerintem ez az 5 a legfontosabb, amit tudni érdemes a linkek közötti értékbeli különbségről. Az eredeti cikkben van még néhány szempont, aki tud és szeret angolul ilyesmit olvasni (kicsit tudományosabb stílusban, mint az enyém), annak ajánlom a cikk eredetijét: All Links are Not Created Equal!

A biztonság kedvéért megjegyzem, hogy a fentiek a 2011 elején érvényes állapotokat tükrözik, de a szempontok mindegyike olyan, ami elvileg évekkel később is meg fogja állni a helyét (ha lesz még “honlap alapú” internet).

Csatlakozz a 6000+ regisztrált olvasónkhoz!

Az ehhez hasonló új írásainkról, illetve más tartalmainkról küldünk értesítőket, és bármikor le tudsz iratkozni természetesen.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
* Kötelező mező

Ezeket olvastad már?

Így tereld a látogatóid a konverzió irányába

Így tereld a látogatóid a konverzió irányába

Nagyon fontos felvenned azt a nézőpontot, hogy minden látogatóért fizetsz. Vagy az energiáddal, vagy konkrétan a Google-nek és a Facebooknak azért, hogy jöjjön egy látogató az oldaladra. Nem engedh...

Elolvasom
Az árazás nem technikai kérdés, hanem stratégiai!

Az árazás nem technikai kérdés, hanem stratégiai!

Az egyik legnehezebb és egyben legfontosabb dolog egy vállalkozás életében a megfelelő árképzés. Számos árképzési technikát ismerhetsz, de ha vakon követed őket, az könnyen a szakadékba vezethet. S...

Elolvasom
Újdonság: Adwords megtekintési konverzió

Újdonság: Adwords megtekintési konverzió

Friss ropogós hír, hogy a Google bevezette az Adwords képes és vizuális hirdetéseihez kapcsolódóan a megtekintési konverzió fogalmát (és természetesen a használatát). A képes és vizuális hirdetésekről azt hiszem még nem írtam konkrétan, úgyhogy jövő héten szentelek majd a témának egy írást. Nagyon röviden: ezek a hirdetések a tartalmi hálózatban...

Elolvasom
ÜGYFELEINK N VÉLEMÉNYE

klikk me baby

  • Kállay Imre

    Egy külső szemlélő is rögtön felfedezi, jó helyre jött hozzátok. Örülök a találkozásnak és remélem, ez a találkozás egy közös együttműködés első lépcsőfoka volt.

    Kállay Imre, Kállay Autó (Ford Szaküzlet)
  • Oroszi Imre

    Örülök, hogy Danival dolgozhatok együtt. Felkészültségével és tapasztalatával segített elindítani, amiket hiányosságnak éreztem. Kellemes hangulatban, de célratörően teltek a mentorálások. Ajánlom a mentorálást azoknak, akik profi iránymutatás mellett szeretnék fiókjaikat kezelni. Nem véletlen, hogy folytatom a mentorálást hosszabb távon. :)

    Oroszi Imre, AgroOroszi
  • Csongrádi Eszter

    Tetszett a konzultáció! Sok újdonságról értesültünk, tanultunk. Ezekből párat már aznap meg is valósítottunk, ami nagyon szuper! Köszönöm még egyszer!

    Csongrádi Eszter, németADÓ
  • Lukács Beáta

    Nagyon örülök, hogy a Klikkmarketingre bíztam a hirdetési fiókjaink kezelését, nagyon elégedett vagyok velük. A kapcsolattartónk mindig elérhető, azonnal reagál a kéréseinkre. Sőt, proaktívan gyakran előttünk jár. Ráadásul a stratégiában is hasznos, építő tanácsokat ad, azokat közösen dolgozzuk ki.

    Lukács Beáta, SimpleJob