Az elmúlt hetekben sok szó esett a Facebookban rejlő üzleti lehetőségekről: miért és hogyan lehet üzleti céllal közösséget építeni, melyik erre a legjobb megjelenési forma (Facebook oldal vagy csoport), hogyan lehet szép URL-t választani, stb.
Most szeretném bemutatni a Facebook másik ütőkártyáját, a Facebook kattintás alapú hirdetési rendszerét. Ha használja a Facebookot (akár üzleti, akár privát célból), bizonyára látott már Facebook hirdetést.
Facebook hirdetések egy személyes profil jobbján
Nagy(on nagy) vonalakban az Adwords tartalmi hálózatos (újabban display hálózatos) hirdetéseihez tudnám hasonlítani a Facebook hirdetéseket, de legalább annyi a különbség a kettő között (ha nem több), mint amennyi a hasonlóság.
Amiben hasonlít az Adwords display hálózatos hirdetéseire:
- “csináld magad” jelleg, azaz bárki indíthat Facebook hirdetéseket
- kattintás alapú fizetés (PPC – pay per click), csak tényleges látogatókért fizetünk
- licitálni kell arra, hogy mennyit ér meg egy klikk (max CPC)
- napi költségkeret, tehát naponta szabályozható költés
- nem keresés váltja ki a megjelenést, hanem a megadott szűrési feltételeknek megfelelő oldalletöltés
- a hirdetések versengenek egymással a megjelenésért a max CPC és a relevancia alapján
- a hirdetés alapvetően szöveges (van címsor és hirdetési szöveg is), de lehet egy kis képet is csatolni
Amiben pedig eltér:
- sokkal szűkebb elemzési és beállítási lehetőségek (ez mindössze egy pont itt, de komoly negatívum)
- nem tartalomra célzott/célozható a megjelenés, hanem felhasználóra, tehát arra, aki éppen “Facebookozik” a képernyő előtt (bővebben lejjebb)
- nincs többféle hirdetési formátum (csak a szöveg + kép kombináció)
- csak egyféle fizetési mód van (folyamatos levonás bankkártyáról)
Most pedig nézzük, hogy tulajdonképpen mi a lényege az egésznek, hogyan lehet célozni a hirdetésekkel! Ahogy már a listában írtam, felhasználókat lehet megcélozni a hirdetésekkel függetlenül attól, hogy ők éppen milyen tartalmat néznek a Facebookon.
Gyakorlatilag minden olyan, a felhasználókról a Facebookon rendelkezésre álló információt fel lehet használni a célzásnál, ami a célzásra alkalmas (mert pl. a felhasználó e-mail címe nem igazán alkalmas rá, az életkora viszont igen).
A legegyszerűbb talán az, ha bemutatom egy fiktív hirdetés lehetséges beállításait. Példánkban hirdessük egy budapesti fitness terem 30 év feletti egyedülálló nőknek szóló (vagyis nekik marketingezett) speciális aerobik óráját!
Az alábbi felhasználókat céloznám meg:
- lakóhely: Magyarország (városra egyelőre nem lehet még célozni itthon, de szerintem nem kell sokat várni, hogy lehessen)
- nem: nő
- életkor: 30 év felett
- családi állapota: egyedülálló
Maximális kattintási árnak megadnék 20 (dollár)centet (kb. 40 Ft mostani árfolyamon), ezzel valószínűleg elég sok megjelenést el tudok érni, amiből szép számú kattintást szerezhetek, legfeljebb 40 Ft-os áron. Céloldalnak (ahová a kattintás után az érdeklődőket irányítjuk) a fitness terem megfelelő oldalát állítanám be.
A hirdetés csak a 30 év feletti, egyedülálló nőknek fog megjelenni, értelemszerűen csak azoknál a felhasználóknál, akik ezeket az adatokat megadták magukról a Facebook profiljukban. (Ha például nem adta meg a családi állapotát, akkor nem fog megjelenni.)
Példa – így nézhetne ki a hirdetés
Néhány alapinfó még, amit fontosnak tartok: néhány napja átlépte a magyar felhasználók száma a 2 milliót a Facebookon – meggyőző nem? Nehéz átlagról beszélni, de ha mondhatok ilyet, akkor az átlagos kattintási ár (tehát egy látogató megszerzésének ára) 20-30 Ft körül van, de ennél persze lehet több és kevesebb is, konkrét esettől függően.
A fentieken kívül természetesen még rengeteget lehetne írni a Facebook hirdetésekről, de mára ennyit gondoltam feltétlen szükségesnek, hamarosan (lehet, hogy még a héten) folytatással jelentkezem további részletekkel ill. spécibb hirdetési trükkökkel (pl. pontos hirdetési formátum, rajongószerzés hirdetéssel, csak bizonyos érdeklődési körű felhasználók célzása, csak a rajongók célzása, megjelenés alapú fizetés, …).
Ha van kérdése, tegye fel! :) (Ha inkább padlógázt nyomna, akkor kérjen tőlünk ajánlatot a hirdetések elkészítésére és kezelésére itt: Facebook hirdetés!)
Ha tetszett az írás, kérem nyomja meg a “Tetszik/Like” gombot itt alul!