Gyakori jelenség nálunk, hogy egy keresőoptimalizálás után, vagy egy vadonatúj honlap elkészültét követően a megrendelő már 2-3 nap eltelte után jelentkezik, hogy nem találja magát az “ígért” helyen a Google-ben! (Ehhez hozzátartozik azért, hogy sosem szoktunk konkrét eredményeket “ígérni” – aki ilyet tesz, eleve gyanús! -, mert a dolog természetéből adódóan csak előrejelzéssel, várható eredményekkel tudunk szolgálni.)
Mi az oka annak, hogy 2-3 napnál sokkal több, esetenként akár néhány hónap is kellhet ahhoz, mire egy átalakított, vagy teljesen új honlap elfoglalja a “végső” pozícióit a Google-ben a kívánt kulcskifejezésekre? Erre biztos válasz nincs – mivel a Google nem szellőzteti meg minden titkát – , de elég jó sejtések (vagy elméletek) azért vannak.
Szakértői körökben rendszeres téma ez, s bár vannak különböző vélemények, egy dologban nagyjából minden fórumon egyetértés van: létezik valamiféle Google irányelv vagy szabályrendszer, ami alapján az új (vagy erősen megváltozott) honlapok kisebb-nagyobb hátrányt “élveznek” a régebben működő honlapokkal szemben.
Közben már el is keresztelték a jelenséget: nagyon sokan Google Sandbox (Google Homokozó) néven hivatkoznak rá. Az elmélet szerint a Google adatbázisában az új honlapok úgy “játszanak”, miként a kisgyerekek a játszótér homokozójában: a nagyok játékába nem szólhatnak bele… amíg nagyobbacskák (idősebbek) nem lesznek. :) A Google Sandboxban “hívők” szerint egy viszonylag konkrét szabályrendszer alapján az új honlapok bekerülnek a Homokozóba, majd egy idő után kikerülhetnek ottan.
Van egy másik csoportja a szakértőknek, akik szerint nem ennyire fekete – fehér a helyzet, hanem árnyaltabb a kép: minden egyes új honlap valamilyen szinten egyedi elbírálásban részesül, és bizonyos kritériumok alapján megállapított ítéletnek megfelelő bánásmódban fog részesülni. Például ettől fog függeni, hogy a Google mennyi ideig tartja “karanténban” az adott honlapot. Ennek az irányzatnak is van már neve: Aging Filter (Öregedés Szűrő), ami utalhat arra, hogy az egyes honlapok más ütemben “öregedhetnek”, így különböző ideig lehetnek a szűrő áldozatai.
Hívjuk akárhogyan is, a jelenség biztosan létezik. Személy szerint én az utóbbi magyarázatot/elméletet tartom valószínűbbnek.
Egyes beszámolók alapján a homokozóban / a szűrő hatása alatt eltöltött idő akár az egy évet (!!) is meghaladhatja, ezért óvatosan kell eljárni egy új- vagy újonnan átalakított honlap bevezetésekor.
A következő bejegyzésben bemutatok néhány lehetséges elbírálási szempontot, illetve néhány olyan megoldásról / trükkről szeretnék írni, ami talán segíthet elkerülni, de legalábbis lerövidíteni a hátrányos megkülönböztetést!