Ha rendszeres olvasója vagy a Klikk Blognak, biztosan nem először hallod tőlünk, hogy mekkora jelentősége van egy honlapon az értékes, minőséget képviselő, az emberek igényeihez igazodó tartalmaknak. A Google legújabb frissítése is pontosan ezt erősíti meg.
Frissül a Google algoritmusa!
2024. március 5-én (éppen azon a napon, amikor pár órára leálltak a Meta szerverei, és így használhatatlan volt a Facebook, a Messenger és az Instagram) jelentette be a Google, hogy frissíti az alapalgoritmusát (ez az úgynevezett Core) – és a frissítés még aznap el is indult. Ez az algoritmus az, amire a Google rangsorolási rendszere épül: tehát ez a frissítés mindenkit érint, aki picit is foglalkozik az online marketinggel vállalkozóként.
A frissítés részeként a Google “Hasznos Tartalom Rendszere” (Helpful Content System) beépül a Google alapalgoritmusába.
A Google (Elizabeth Tucker termékigazgató elmondása szerint) azt várja a frissítéstől, hogy a nem hasznos tartalmak jelentősen hátraszoruljanak a találati listán. A frissítésnek hála az algoritmus jobban fel fogja ismerni a rossz felhasználói élményt nyújtó weboldalakat, amelyeken a keresőmotorokat manipuláló, és nem az emberi közönségnek létrehozott tartalmak vannak.
Ez csak a kezdet!
Hozzávetőlegesen egy hónapba kerül, amíg a frissítés teljesen végigfut az algoritmuson. Ez igen nagy időtartam abból a szempontból, hogy az elmúlt időszakban nem volt ilyen sokáig tartó frissülés: nagyszabású és sok változást hozó eseményről van szó. Az is beszédes, hogy – bár nem előre, de – a Google bejelentette a frissítést, ami több rendszerét is érinti.
Mindez arra enged következtetni, hogy komplex változásokat eszközöl a cég, amelyek a fő rendszereiket érintik. Ennek egyik velejárója lehet, hogy amíg a frissítés minden rendszeren végigfut, addig ingadozás várható a rangsorolásban. Könnyen elképzelhető, hogy a te oldalad találati listán elfoglalt helye is napról napra jelentősen változni fog 2024 tavaszán.
Amiben mindenképp várható változás, hogy azok az oldalak, amelyek a 2023 szeptemberi frissítés hatására lejjebb csúsztak a találati listán (rosszabb felhasználói élményt nyújtó oldalak mögé), most visszakerülhetnek a találatok első oldalaira.
Mennyire tekinti értékesnek a frissített Google algoritmus a mesterséges intelligencia által generált tartalmakat?
Ahhoz, hogy ezt a kérdést megkíséreljük megválaszolni, hátra kell lépni egyet! Régóta érvényben lévő Google-szabályzat szól az automatikusan generált spam tartalmakról, amit szintén érint a frissítés. Mostantól az összes olyan módszert ki kívánja szűrni a Google, amely rossz minőségű tartalmat állít elő pusztán abból a célból, hogy az oldal előre kerüljön a találati listán. Tipikusan ilyenek azok a honlapok, amelyek gyakori kérdésekre ígérnek választ, ám a weboldalon nincs érdemi információ. Az ilyen módszerek akár már büntetéseket is eredményezhetnek.
2024. május 5-én életbe lép a “site reputation abuse” irányelv is (egyelőre nem tudni, mi lesz ennek a kifejezésnek az egységes magyar fordítása). Ennek lényege, hogy tilos alacsony értékkel bíró, harmadik féltől származó tartalmakat közzétenni egy oldalon. Nem önmagában az számít szabályszegésnek, ha harmadik féltől származik a tartalom, hanem az, ha az ellenőrzés nélkül, az algoritmus manipulálásnak céljából van közzétéve. Ez jó hír lehet a minőségre adó és a blogolást, illetve szövegírást eddig is komolyan vevő vállalkozóknak és szakembereknek, hiszen a Google határozottabban segít majd felvenni a versenyt az olyan silány tartalmakkal szemben, amelyek elkészítésébe nem fektetnek többet a kontárok egy Ctrl+C–Ctrl+V mozdulatsornál.
Fontos látni, hogy a hangsúly nem a metóduson van, hanem a metódus célján. Teljesen mindegy, hogy automatizmus, AI vagy ember állított elő egy tartalmat: ha csupán azzal a céllal tette, hogy a Google rangsorolását manipulálja, és nem volt szándéka az emberek számára valóban értékes, hasznos anyag előállítása, akkor az a Google-szabályzatba ütközik.
Nem a mesterséges intelligenciával támogatott tartalomgyártással van tehát a probléma. Tény, hogy a szövegírásban járatlan, önjelölt tartalomgyártók az AI-t használva hoznak létre sokszor spam jellegű, értéktelen tartalmakat, egyedül a keresőoptimalizálás céljával. De ezért aligha okolható a mesterséges intelligencia. Hiszen kitűnően lehet használni értékkel bíró tartalmak létrehozása során is, ha a szövegíró vagy tartalomgyártó ismeri a tartalomgyártás szakmai alapjait és nem csak a Google algoritmusának manipulálása a célja a tartalom megalkotásával.
Összefoglalás
Nem volt még példa ilyen nagy volumenű frissítésre a Google háza táján, amely több rendszerüket is érinti. Nem véletlen, hogy maga a Google is kommunikálja a változásokat. (Igaz, hogy más esetekben sokszor félrevezetőek azok az információk, amelyeket a Google alkalmazottak kommunikálnak, de jelen esetben nincs okunk azt feltételezni, hogy ez a frissítés nem lesz olyan jelentős, mint amilyennek ígérkezik.)
Mégis hozzá kell tenni, hogy éppen a változások komplexitása miatt nem lesz egyszerű feltárni az okokat, amelyek egy-egy honlap felemelkedéséhez vagy épp bukásához vezetnek. De aki nem él az újraregisztrált domainek, a haszontalan, SEO-t manipuláló tartalmak vagy bármilyen hasonló, sok szempontból aggályos eszközzel, annak nincs félnivalója!
Végre tényleg működő online marketing
Ha nem szeretnél lemaradni a későbbiekben sem az ilyen fontos változásokról, iratkozz fel levelezési listánkra! És ha egyéb hasznos és érdekes tartalmakat keresel online marketing témában, keress minket a közösségimédia-felületeken is: a Facebook-on, az Instagram-on, a TikTok-on, sőt még a YouTube-on is megtalálsz minket!
Ha pedig szeretnéd az online marketinged színvonalát arra a szintre emelni, amilyet a céged érdemel, vedd fel velünk a kapcsolatot!