Minden eddiginél nagyobb változások: frissül a Google algoritmusa!

A Google frissíti alapalgoritmusát, ami minden eddiginél nagyobb változásokat jelent. Vállalkozóként, marketingszakemberként, de akár egyszerű Google-felhasználóként is érdemes tisztában lenni az újdonságokkal!

Ha rendszeres olvasója vagy a Klikk Blognak, biztosan nem először hallod tőlünk, hogy mekkora jelentősége van egy honlapon az értékes, minőséget képviselő, az emberek igényeihez igazodó tartalmaknak. A Google legújabb frissítése is pontosan ezt erősíti meg.

Frissül a Google algoritmusa!

2024. március 5-én (éppen azon a napon, amikor pár órára leálltak a Meta szerverei, és így használhatatlan volt a Facebook, a Messenger és az Instagram) jelentette be a Google, hogy frissíti az alapalgoritmusát (ez az úgynevezett Core) – és a frissítés még aznap el is indult. Ez az algoritmus az, amire a Google rangsorolási rendszere épül: tehát ez a frissítés mindenkit érint, aki picit is foglalkozik az online marketinggel vállalkozóként.

A frissítés részeként a Google “Hasznos Tartalom Rendszere” (Helpful Content System) beépül a Google alapalgoritmusába.

A Google (Elizabeth Tucker termékigazgató elmondása szerint) azt várja a frissítéstől, hogy a nem hasznos tartalmak jelentősen hátraszoruljanak a találati listán. A frissítésnek hála az algoritmus jobban fel fogja ismerni a rossz felhasználói élményt nyújtó weboldalakat, amelyeken a keresőmotorokat manipuláló, és nem az emberi közönségnek létrehozott tartalmak vannak.

Ez csak a kezdet!

Hozzávetőlegesen egy hónapba kerül, amíg a frissítés teljesen végigfut az algoritmuson. Ez igen nagy időtartam abból a szempontból, hogy az elmúlt időszakban nem volt ilyen sokáig tartó frissülés: nagyszabású és sok változást hozó eseményről van szó. Az is beszédes, hogy – bár nem előre, de – a Google bejelentette a frissítést, ami több rendszerét is érinti.

Mindez arra enged következtetni, hogy komplex változásokat eszközöl a cég, amelyek a fő rendszereiket érintik. Ennek egyik velejárója lehet, hogy amíg a frissítés minden rendszeren végigfut, addig ingadozás várható a rangsorolásban. Könnyen elképzelhető, hogy a te oldalad találati listán elfoglalt helye is napról napra jelentősen változni fog 2024 tavaszán.

Amiben mindenképp várható változás, hogy azok az oldalak, amelyek a 2023 szeptemberi frissítés hatására lejjebb csúsztak a találati listán (rosszabb felhasználói élményt nyújtó oldalak mögé), most visszakerülhetnek a találatok első oldalaira.

Mennyire tekinti értékesnek a frissített Google algoritmus a mesterséges intelligencia által generált tartalmakat?

Ahhoz, hogy ezt a kérdést megkíséreljük megválaszolni, hátra kell lépni egyet! Régóta érvényben lévő Google-szabályzat szól az automatikusan generált spam tartalmakról, amit szintén érint a frissítés. Mostantól az összes olyan módszert ki kívánja szűrni a Google, amely rossz minőségű tartalmat állít elő pusztán abból a célból, hogy az oldal előre kerüljön a találati listán. Tipikusan ilyenek azok a honlapok, amelyek gyakori kérdésekre ígérnek választ, ám a weboldalon nincs érdemi információ. Az ilyen módszerek akár már büntetéseket is eredményezhetnek.

2024. május 5-én életbe lép a “site reputation abuse” irányelv is (egyelőre nem tudni, mi lesz ennek a kifejezésnek az egységes magyar fordítása). Ennek lényege, hogy tilos alacsony értékkel bíró, harmadik féltől származó tartalmakat közzétenni egy oldalon. Nem önmagában az számít szabályszegésnek, ha harmadik féltől származik a tartalom, hanem az, ha az ellenőrzés nélkül, az algoritmus manipulálásnak céljából van közzétéve. Ez jó hír lehet a minőségre adó és a blogolást, illetve szövegírást eddig is komolyan vevő vállalkozóknak és szakembereknek, hiszen a Google határozottabban segít majd felvenni a versenyt az olyan silány tartalmakkal szemben, amelyek elkészítésébe nem fektetnek többet a kontárok egy Ctrl+C–Ctrl+V mozdulatsornál.

Fontos látni, hogy a hangsúly nem a metóduson van, hanem a metódus célján. Teljesen mindegy, hogy automatizmus, AI vagy ember állított elő egy tartalmat: ha csupán azzal a céllal tette, hogy a Google rangsorolását manipulálja, és nem volt szándéka az emberek számára valóban értékes, hasznos anyag előállítása, akkor az a Google-szabályzatba ütközik.

Nem a mesterséges intelligenciával támogatott tartalomgyártással van tehát a probléma. Tény, hogy a szövegírásban járatlan, önjelölt tartalomgyártók az AI-t használva hoznak létre sokszor spam jellegű, értéktelen tartalmakat, egyedül a keresőoptimalizálás céljával. De ezért aligha okolható a mesterséges intelligencia. Hiszen kitűnően lehet használni értékkel bíró tartalmak létrehozása során is, ha a szövegíró vagy tartalomgyártó ismeri a tartalomgyártás szakmai alapjait és nem csak a Google algoritmusának manipulálása a célja a tartalom megalkotásával.

Összefoglalás

Nem volt még példa ilyen nagy volumenű frissítésre a Google háza táján, amely több rendszerüket is érinti. Nem véletlen, hogy maga a Google is kommunikálja a változásokat. (Igaz, hogy más esetekben sokszor félrevezetőek azok az információk, amelyeket a Google alkalmazottak kommunikálnak, de jelen esetben nincs okunk azt feltételezni, hogy ez a frissítés nem lesz olyan jelentős, mint amilyennek ígérkezik.)

Mégis hozzá kell tenni, hogy éppen a változások komplexitása miatt nem lesz egyszerű feltárni az okokat, amelyek egy-egy honlap felemelkedéséhez vagy épp bukásához vezetnek. De aki nem él az újraregisztrált domainek, a haszontalan, SEO-t manipuláló tartalmak vagy bármilyen hasonló, sok szempontból aggályos eszközzel, annak nincs félnivalója!

Végre tényleg működő online marketing

Ha nem szeretnél lemaradni a későbbiekben sem az ilyen fontos változásokról, iratkozz fel levelezési listánkra! És ha egyéb hasznos és érdekes tartalmakat keresel online marketing témában, keress minket a közösségimédia-felületeken is: a Facebook-on, az Instagram-on, a TikTok-on, sőt még a YouTube-on is megtalálsz minket!

Ha pedig szeretnéd az online marketinged színvonalát arra a szintre emelni, amilyet a céged érdemel, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ezeket olvastad már?

Így újítsd meg korábbi blogbejegyzéseid!

Így újítsd meg korábbi blogbejegyzéseid!

A régi blogbejegyzések megújítása egy olyan ziccer, amit nagyon sokan kihagynak. Pedig jóval kevesebb idő és energia egy régi cikket felfrissíteni, mint egy teljesen újat írni. Arról nem is beszélv...

Elolvasom
Le fognak állni a Facebook hirdetéseid…

Le fognak állni a Facebook hirdetéseid…

…ha július 10-ig nem adod meg a Metának, hogy a Facebook hirdetéseidnek kik a kedvezményezettjei, és hogy ki fizet utánuk! Ez az új és a jelenleg futó kampányok esetében is igaz, úgyhogy érdemes mi...

Elolvasom
Így működik a SEO az Instagramon

Így működik a SEO az Instagramon

A célközönséged tagjai fent vannak az Instagramon is. De vajon tudják, hogy a céged is fent van? Mit teszel annak érdekében, hogy megtaláljanak rajta? Itt az ideje, hogy felébredj a téli álomból, é...

Elolvasom